|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-21 15:08:00
|
|
forts |
Kan man inte även tänka sig att problemen som du beskriver kan bottna i att man är kulturellt betingad att till varje pris hålla fast vid att man _måste_ ha en sån gemenskap som du förespråkar?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-21 15:53:00
|
|
Anna Hahne |
Jag tror att idébaserad gemenskap, är precis minst bra som släktgemenskap. Men då pratar jag fortfarande inte om gitarrkursen du går på en gång i veckan. Jag pratar om exempelvis sjuttiotalets kollektiv, där man gärna åt, sov och jobade ihop. Människor är inte konstruerade för att leva ensamma liv. Och nej, jag tror inte att problem uppstår för att vi känner oss "tvingade" att inta en gemenskap, jag tror de uppstår för att vi känner oss rotlösa, dentitetslösa, ensamma, och olyckliga.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-21 15:54:00
|
|
Anna Hahne |
Många ungdomsproblem bottnar i dåligt självförtroende, och en vilja att få uppmärksamhet. Något som många ofta går miste om i vår stressade värld. Jag tycker att det är en hemsk utveckling, där datorn och Lunarstorm blir barnens fritisdsgård och tidsfördriv. Barnen behöver inte Bollibompa, de behöver närhet och gemenskap! Samma sak behöver vuxna människor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-21 18:36:00
|
|
flemens |
Förmodligen har du rätt, vad gäller människor i allmänhet iaf, jag är väl undantaget som bekräftar regeln och är nog bara förvånad över att ingen ser saken på samma sätt som jag :
|
| |