|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-21 12:35:00
|
|
Bertram |
Jo just det! Ang. oljan. Irak har väldigt stora oljereserver som faktiskt bara är att "ta". Men antagligen är det billigare att köpa upp dessa för marknadspris än att kriga...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-21 13:43:00
|
|
Gnurf |
Med tanke på vad kriget hittills har kostat USA och kommer att kosta så lär de knappast tjäna på att invadera Irak tvärtemot vad många tycks tro. Still though, its an intricate mess...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-21 15:13:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Bertram, de går inte alls att ta till USA. FN kan möjligen bestämma att en del reserver skall användas för uppbyggnation men inget annat att någon skulle kunna lägga rabarber på dem. USA och hela väst skulle tjäna extremt mkt på att ta Irak på det sättet att oljepriset antagligen skulle falla till runt 20 dollars efteråt och det får en långsiktigt grym effekt på den generella ekonomin då ett dyrt oljepris ger dämpad tillväxt för oss.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-22 16:10:00
|
|
Krieg |
Det är så fint med stormakter som krigar av idéella skäl. Utan tanke på egna politiska el. ekonomiska intressen. Tänk om inte USA ständigt var beredda att offra sig för oss? Hur hade världen sett ut? Bara terrorism & våld skulle regera! Tack snälla USA för din "imperialism" på kulturens, ekonomins och politikens område! TACK TACK TACK!!!!!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-23 18:04:00
|
|
Bertram |
FJA >> Alltså, jag menade inte att jag tror att de kommar att sno oljan men rent tekniskt är det faktiskt möjligt att ladda massa tankers och skeppa oljan till Amerika. Den där världekonomiska aspekten är ju intressant.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-23 18:04:00
|
|
Bertram |
>>> Om de gett fan i att hota med krig överhuvudtagetså hade väl antagligen stora delar av världsekonomin redan vänt. Verkar vara extremt många investeringar som hålls inne med rädsla för osäkerhet i samband med krig som argument. Jag tror inte heller att de gör detta av ekonomiska skäl.
|
| |