|
Inlägg #1: Postat: 2003-02-19 16:23:00
|
|
d-lux |
jag vill inte verka för hård, men antagligen vore det bättre om du hittade nåt vettigare att göra. typ ta hand om barn o gamla. dessutom blir film bättre om man inte överkonsumerar dem, som recensenter faktiskt tvingas göra. kanske en förklaring till deras ibland skruvade omdömen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-02-19 16:25:00
|
|
d-lux |
problemet är nog att du utgår från att publiken är för korkad för att fatta vad dom gillar. det är i och för sig möjligt, men i så fall tycker jag du ska bli lärare, och försöka lära folk nåt vettigt, typ att tänka själva.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-02-19 17:21:00
|
|
Fredrik Bäck |
Egentligen handlar inte min artikel om just filmen "28 days later" utan om den gängse uppfattningen om det kollektiva medvetandet, för att fatta mig på ett ordbajsarvis. Jag älskar själv film, och visst finns det bättre filmer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-02-19 17:23:00
|
|
Fredrik Bäck |
Vi ställer så stora krav på filmens regi, foto, skådespeleri osv. att vi glömmer bort att fråga oss vad vi själva anser.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-02-19 17:52:00
|
|
d-lux |
jag håller med till typ 90, men människan är trots allt ett flockdjur, inget ont med det eller jo, rätt mycket ont har kommit av just det. våran evolution är beroende av att vi delvis låter oss manipuleras till en viss uppfattning. Kul läsning om det: Howard Bloom "Global Brain". Mycket läsvärd.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-02-19 17:55:00
|
|
d-lux |
jag vill även påpeka att just ur denna aspekt alltså vårt behov att justera vårt beteende för att passa in är "28 days later" en lysande film. Det är en svart och fantastisk metafor för det männskliga dilemmat. Sedär, nu blev jag oxå filmkritiker. Shame on me.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-02-22 12:17:00
|
|
mirah |
man ska ju recenscera film utifrån vilka känslor man får eller vilka känslor man antar att den försöker förmedla. bara. så om man får känslan "skräck" så är det bland annat det som gäller. filmhistoria är en bisats.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-02-22 12:25:00
|
|
mirah |
man behöver ju heller inte läsa recensioner, om man inte vill. jag tycker det är ett större bekymmer att jag alltid irriterar mig på recensenterna, då de inte är lika mig eller är alldeles för långt bort från min verklighet och i småsaker betyder det här något. oj. vilken mening.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-22 12:25:00
|
|
mirah |
å andra sidan är det roligare att skapa sig uppfattningar själv, dessutom kan man ju alltid avläsa filmen innan om man måste genom att mäta recensionen mot det man antar recensenten själv står för. en extra aspekt av analysen där. tihi.
|
| |