Har vi en fri vilja?

Inlägg #1: Postat: 2003-01-15 15:34:00
K Y R E U S
detta har hänt: GUD skapade världen, gav människan en fri vilja och stort tankeutrymme. Dock inte lika stor tankeförmåga som GUD Fader själv för då hade människan varit GUD. Bortom mänsklighetens tillvaro "existerar" GUD med en MASTERPLAN för mänskligheten som människan varken kan eller vill förstå. KY/teologmikrofilosof Liten, enkel efterföljare till Sokrates
Inlägg #2: Postat: 2003-01-15 15:58:00
Frederik
Leaving aside the fact that I find it pretty presumptuous of you to call yourself Sokrates efterträdare with all respect for you, it actually made me think of all the people who believe theyre the next Messiah, I dont think your arguments for or against free will touch the point.
Inlägg #3: Postat: 2003-01-15 16:56:00
Thomas L. Aabo
Just orsak-verkan konceptet är det som begränsar vetenskapen till att inte förstå varken magi eller en del andra "övernaturliga " fenomen.
Inlägg #4: Postat: 2003-01-16 14:34:00
Michael Ståhlberg
Vid omläsning, beredd att omvärdera
mitt stycke i Kent Davidssons anda, så
fann jag det trots det helt logiskt och
lättbegripligt; tesen min är ju att
allt är ett, och om så är fallet,
så kan det logiskt inte finnas
några fria agenter, dvs. djur el.
mänskor som agerar som
suveräner i förhållande till omgivning o. sitt biologisk o.
historiska arv.
Inlägg #5: Postat: 2003-01-16 20:58:00
Hugo Olsson
En massa debatter här på Sourze handlar i grund och bottten om den fria viljan. Väljer man att vara prostituerad? Väljer man att vara alkis? Väljer man att stanna hos en misshandlande pojk/flickvän? Väljer man att vara utseendefixerad? Väljer man att ha aneroxia och bära sig jävligt pantat åt? Eller är det något annat som styr, helt eller delvis?
Inlägg #6: Postat: 2003-01-29 00:26:00
David Woxberg
Jag kan rekommendera min uppsats "Till Frihetens Försvar", som finns utgiven i pocketboken "I huvudet på lilla August" Bonnier Carlsen 2002.
Laddar...