|
Inlägg #1: Postat: 2002-12-14 02:04:00
|
|
Frederik |
Theres no way of proving that, eh? Thats by the way why I personally have decided to postpone this whole question. Ill probably try to figure it out once Im dead.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-12-14 14:16:00
|
|
Anders Lundberg |
Åtminstone upphör ditt nuvarande sätt att se det du uppfattar som världen.
Har du förresten tänkt på att för varje erfarenhet du gör, blir du en delvis ny människa. Ditt gamla jag dör varje ögonblick du gör en ny erfarenhet och en ny människa föds. Döden är att sluta återfödas.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-12-14 21:52:00
|
|
Marcus P |
Det kan du iofs inte veta nåt om... Mitt sätt att uppfatta världen ändras förvisso definitivt när jag dör, men innebär t.ex. två människors död att världen slutar finnas till? Existerar den fysiska världen enbart som en konstruktion mellan människor ungefär som språket?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-12-15 01:54:00
|
|
Sara |
Frågan är kanske, också, om det går att skilja språket från människan eller om det går att skilja den fysiska världen från människan. Är osäker på vad du menar med "språk", Marcus, men om du menar: koder, tolkningar, förklaringar - så kan din förståelse av dig själv också rymmas inom begreppet språk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-12-15 01:55:00
|
|
Sara |
Att, som AL, beskriva universum som individanpassat, är en beskrivning som isf också baseras på det språk som vi kommit överens om. Dvs. individen beskrivs som synonym till "kroppen". Frågan är kanske här var gränsen mellan din kropp och omgivningen går och var vi har valt att dra den gränsen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-12-15 01:55:00
|
|
Sara |
Om jag säger att den fysiska världen upphör existera samtidigt som jag dör, eller att vår kommunikation enbart är en konstruktion, så gör jag kanske det därför att vårt språk inte tillåter någon annan bild av mig själv. Jag kan enbart uppleva mig själv som "skild från", "i relation till", "inuti", "utanför" etc.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-12-15 10:46:00
|
|
Uno Hansson |
Självklart existerar den fysiska världen oberoende av mänskliga individer. Naturvetenskapens sätt att beskriva den har ju dessutom hittills visat sej vara ett mycket användbart verktyg för att med tekniska tillämpningar förändra och manipulera den.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-12-15 13:25:00
|
|
Anders Lundberg |
Sara, jag tycker du har väldigt sunda åsikter. Eftersom vi bara har "den fysiska världen" att ta till, blir det hela därefter. Jag har dessutom en maximalt bred definition av kommunikation, men jag kommer in på detta senare.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-12-15 13:29:00
|
|
Anders Lundberg |
Sara, du har speciellt rätt i att man enbart kan uppleva sig själv som "skild från". Man kan faktiskt bara uppleva skillnader och konstruktioner utgående från dessa skillnader.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-12-15 13:41:00
|
|
Anders Lundberg |
Uno, jag anser att även om "den fysiska världen" inte går att bevisa ingen har lyckats än och det hela verkar futilt så är det ju inget som hindrar att man i vardagslivet tror på det man upplever, så länge man mår bra av det i det långa loppet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-12-15 14:00:00
|
|
Anders Lundberg |
Uno, jag anser att det i "den fysiska världen" som vi förstår som hjärnan, bidrar till att vi överlever i vår omgivning tack vare instinkterna det vi kallar känslor och sinne. I dessa instinkter ingår vår uppfattning av färger, tid och rum.
|
| |