För vågat för Sverige?

Den här tråden diskuterar artikeln För vågat för Sverige?.
Inlägg #1: Postat: 2002-12-03 15:35:00
Thomas L. Aabo
Den svenska politiken ang. nationella minoriteter är så sjuk.
Inlägg #2: Postat: 2002-12-03 16:04:00
Puppi
Vet inget om finnarnas situation vad gäller TV, men kan för egen del säga att SVT inte har några program som tilltalar mig heller. Det förefaller ha skurits ner på alla kanter. Nu kan väl endast en ytterst liten minoritet uppskatta vad som sänds.
Inlägg #3: Postat: 2002-12-03 18:11:00
Alexander Berman
Vi refuserade inlägget eftersom det handlade om mediepolitik. Frågan som diskuteras i brevet är viktig, men på sajten skriver vi klart och tydligt att "kritiken måste rikta sig mot en specifik artikel, nyhetsinslag eller dylikt".

Alexander Berman, redaktör Mediekritik.nu
Inlägg #4: Postat: 2002-12-04 12:45:00
Daniel
Kolla på Yle då, den får man ju in överallt.
Inlägg #5: Postat: 2002-12-05 02:51:00
jk
Köp parambol och titta på finsk tv.
Inlägg #6: Postat: 2002-12-06 02:00:00
OK!
Bra skrivet! Jag läste Vita negrer-serien också, helt samma kvalitet där. Som finlandssvensk undrade jag ju genast följande:

Läser nån genom dina texter innan du publicerar dem? Du gör ju så gott som inga "typiska finska" grammatikfel.

Talade du nånsin "skolsvenska" innan du flyttade till Sverige? Talar dina barn "variables are of incompatible type, no?"-kombinationen rikssvenska finska? Har de klarat sig utan brytning i båda?
Inlägg #7: Postat: 2002-12-06 03:13:00
Micke
Bara missförstånd. Den finska redaktionen kommer att integreras med övriga invandrare, men finskspråkiga sändningar kommer att forsätta. Skäms finnarna över att de är invandrare?
Inlägg #8: Postat: 2002-12-06 09:34:00
JPA
Micke, FEL! Finskan är INTE en invandrarspråk utan av hävd en gammal nationell språk som funnits i staten Sverige lika länge som svenskan. Om inte längre...Sedan finns det en grupp INVANDRARE som kom 30 år sedan – typ Kent –killarnas föräldrar. Men redan innan har det funnits FINNAR från Karlskrona upp till Riksgränsen – hela vägen.
Laddar...