Priftis, en huggorm i trosor

Inlägg #1: Postat: 2002-11-30 14:17:00
Whilde
1. Jag hade aldrig för avsikt att undvika någon storm.
2. Trosa är en kärleksförklaring, såvida tyget är av hög kvalité.
3. Jag förstår din indignation, Elisabeth, eftersom jag redan tidigare trampat på dina ömma tår gällande hälsa & ohälsa.
Mvh Whilde
Inlägg #2: Postat: 2002-11-30 14:22:00
Whilde
Jo, just det: 4. Vetenskap: 11 är lika med 2 därför att vi har bestämt oss att använda denna matematiska lag som måttstock. Ungefär som tiden, trots att den inte går bara för att klockan tickar. Vad jag menar är att människans påfund inte styr universum, däremot låter hon sig styras av sina egna lagar, vilket torde te sig tämligen korkat för en utomstående. Mvh Whilde
Inlägg #3: Postat: 2002-11-30 15:08:00
elisabeth
är du alltså en utomstående? och du, om jag hade tyckt att du haft någon poäng, så hade jag givit dig rätt trots dina stelbenta åsikter vad gäller hälsa/ohälsa...
jag älskade Burenhults bok Speglingar ur det förflutna när jag var sisådär 14 år. Jag tyckte att den var helt fantastisk och svalde allt, precis som du gör nu. men det jag har insett, och inte du, är att man inte kan VETA något om stenåldern och hur det var då. man kan TRO.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-30 15:09:00
elisabeth
sen har jag oxå förstått att allt är relativt. mycket idag är fel men bronsåldern var inte det paradis du och GB vill göra det till.jag tycker det är synd att du dissar vetenskapen på det sätt du gör. om du hade läst in dig lite, och kanske försökt tänka kritiskt så hade du kunnat övertyga fler. och ärligt talat, jag tycker att du i dina kommentarer börjar slå vilt omkring dig. försök att inse att det inte BARA är du som har rätt. nån gång.
Inlägg #5: Postat: 2002-11-30 22:05:00
Frederik
When reading Svar 3 I really wonder why you even bothered to highlight the scientific credentials of GBs book in your review...
Inlägg #6: Postat: 2002-11-30 22:57:00
Frederik
Sorry, not Svar 3 but Svar 2. The comment was addressed to SW.
Inlägg #7: Postat: 2002-12-01 11:19:00
Andreas
Visst kan vi veta något om stenåldern. Däremot kan vi inte dra några moraliska slutsatser om hur vi ska leva nu ur vår kunskap om stenåldern.
Inlägg #8: Postat: 2002-12-01 11:45:00
elisabeth
andreas> det var ungefär det jag menade:
Inlägg #9: Postat: 2002-12-01 15:59:00
Andreas på 8
Ok... de flesta har fullt upp med att diskutera vetenskapen i sig så de glömmer diskussionen om hur den används.
Inlägg #10: Postat: 2002-12-02 11:43:00
Whilde
Som jag redan svarat dig någon annanstans, Elisabeth: Jag skriver inte för att övertyga dig. Du är vuxen och får hitta egna vägar till Dina sanningar. Häri ligger också Ditt och skolmedicinens problem: Patienten möter auktoriteten och sväljer rubbet, dras sedan med en kronisk sjukdom i onödan. Mvh Whilde
Inlägg #11: Postat: 2002-12-02 12:28:00
elisabeth
snälla whilde, nu snackar vi inte medicin utan din artikel om Burenhults bok.
Jag försöker inte övertyga dig heller. men jag vill att du ska förstå att du inte kan vara så okritisk. Kom ihåg attt folk på trobianderna idag lever på TROBIANDERNA IDAG; alltså inte på stenåldern. Hänfaller du åt den sortens tolkningar så är du varken mer eller mindre en evolutionist som tror att all utveckling sker efter en trappa. och det är ju tvärtemot den fria vilja du annars brukar predika...
Inlägg #12: Postat: 2002-12-02 12:45:00
elisabeth
hade jag en enda gång mött en alternativmedicinare som verkade veta vad han pratade om, eller åtminstone visste lika mycket som jag om hälsa/ohälsa, då hade jag kanske haft en annan syn på dem. men de jag stött på har utan undantag varit okunniga och okritiska. tyvärr.
Inlägg #13: Postat: 2002-12-02 15:50:00
Marcus P
Själv sitter jag här i djup förundran och undrar vem det egentligen är som mött en auktoritet och så att säga svalt hela satsen.
Inlägg #14: Postat: 2002-12-02 17:25:00
Whilde
Meningen är inte att du ska ha en särskild syn på "alternativmedicinare", eftersom du inte ska/kan bli botad/hjälpt av någon annan, därav benämningen auktoritet du vet ordets betydelse? Om du träffar någon s. k alternativmedicinare som tror sig ha DINA svar, negligera honom/henne. Du har missförstått hela tillvägagångssättet till hälsa, Elisabeth. Mvh Whilde
Inlägg #15: Postat: 2002-12-02 17:28:00
Whilde
Och Marcus, min vän; Jag svalde hela satsen och var sjuk i tretton år istället för en vecka. Mvh Whilde
Laddar...