Slöjan är en symbol!

Inlägg #1: Postat: 2002-11-20 10:00:00
Michael Lundahl
Nu har vi fått veta vad DU anser slöjan står för. Förklara nu varför just DIN symboltolkning är den som vi alla andra skall rätta oss efter, och då speciellt kvinnorna som bär dem idag.
Inlägg #2: Postat: 2002-11-20 10:20:00
Frederik
I strongly disagree. I used to have a female friend in Indonesia who voluntarily started to wear her veil when she turned 19 or so, notwithstanding extensive exposure to Western norms during a 1-year stay as au-pair in New Zealand at age 17. Wouldnt it be just as oppressive to take away her choice to freely choose to wear it?
Inlägg #3: Postat: 2002-11-20 11:11:00
Fredrik Jung Abbou
Håller med, fast mest då jag tycker att TV skall vara religionsfritt. Man kan absolut bjuda in vilka religiösa personer som helst men som presentatör vet jag inte om jag tycer det är rätt. Precis som kors o davidstjärnor inte bör accepteras.
Inlägg #4: Postat: 2002-11-20 13:18:00
mikael v
en kvinna i slöja skulle kunna tänkas säga "när jag ser kvinnor med läppstift, smink, "moderiktiga" kläder och trendiga frisyrer ser jag förtryckta kvinnor". som lundahl har sagt det i en annan kommentar, detta är DIN tolkning.

likväl som det finns kvinnor i slöja som känner sig förtryckta, finns det kvinnor i slöja som INTE känner sig förtryckta. funkar även att byta ut "slöja" mot "läppstift, smink..."
Inlägg #5: Postat: 2002-11-20 13:20:00
abdullah
Vi muslimer skall ta över världen; med slöjor - politisk extemism - och hela skiten. I Sverige går kampen lätt, eftersom Die Dumme Schwden går på precis allt i den sk religionsfrihetens namn. Tyvärr är PUTIN inte lika lättlurad!
Inlägg #6: Postat: 2002-11-20 14:10:00
Kalle G
Var det ingen som såg SVTs info-chef när hon sa att programledare i TV inte får ha NÅGRA religiösa symboler? Nyhetsuppläsare i Rapport får inte ha halskedjor med kors t ex. Det handlar inte om ifall slöjan är symbol för kvinnoförtryck eller inte. Mosaik är ett program som främst vänder sig till dem som kommit från andra länder, många av dem tvingade av hat och förtryck mellan religioner.
Inlägg #7: Postat: 2002-11-20 17:32:00
H.L.S.
Snälla, berika oss med dina kunskaper din gamle professor. Sourze är en skittidning för idioter och det enda kravet för att man ska få skriva i den är att man kan stava, grammatik är dock mindre viktigt. Vad är detta för fenomen?
Inlägg #8: Postat: 2002-11-21 11:17:00
frida
det är verkligen "vi" och "dom" som gäller eller? "dom" förtrycker sina kvinnor för att dessa tvingas bära slöja. "vi" förstrycker inte alls våra kvinnor. silikonimplantat, näsoperationer, fettsugning och smink är ju också könsstympning. ofta precis lika frivillig som bärandet av slöja. innan vi attackerar alla "dom" kanske vi skulle se kritiskt på oss själva? är det verkligen bättre att vara exploaterad och hänga i unerkläder på varenda reklampelare än att dölja sin kropp för att ha den ifred?
Inlägg #9: Postat: 2002-11-21 14:33:00
Thomas L. Aabo
Ramona din allmänbildning brister. Det står inte ett endaste ord i koranen om att kvinnor ska bära slöja. Därmed så är det inte ett religiöst påbud.
Sedan så faller hela den intellektuella nivån då du insinuerar att män är i konspiration mot kvinnor. Verkllughetsfrämmande
Inlägg #10: Postat: 2002-11-21 23:07:00
Lordh
eller så är det bara en slöja...?
Inlägg #11: Postat: 2002-11-22 16:39:00
Jonas
Det är det som är bra i Sverige... att du får vara emot slöja... men att de som själva väljer att ha slöja kan ha det. Tvång att ta av slöja eller att ha slöja är lika förkastligt.
Inlägg #12: Postat: 2002-11-23 12:47:00
ku kalle
NU är visserligen inte svt ett företag i vanlig bemärkelse..men vilken moraliskträtt har jag som anställd att klä mig som jag vill på arbetstid.. Afterall jag skall representera företaget. Tycker ägaren att min supermario kostym inte är passande när jag säljer försäkringar så skall jag förbövelen ta av mig den, jag har ingen rätt att diktera hur hans företag skall representeras.
Inlägg #13: Postat: 2002-11-24 21:44:00
Jonas
Tänk så här: Har någon tvingat dig att dölja dina bröst? Nej men kvinnor har döljt sina bröst i flera tusen år här, och gör det fortfarande utan att de för den skull är förtryckta, de gör det för att det känns naturligt för dem. Samma sak måste väl gälla slöjan: kvinnor har bärt den i flera tusen år, långt innan islam kom till och det känns naket och onaturligt för dem att visa håret för främlingar.
Inlägg #14: Postat: 2002-11-25 16:25:00
Emma
Att inte tillåta att folk bär slöja är ungefär lika illa som att inte tillåta olika dialekter i tv. Sverige är ett månkulturellt land och därför bör även tv få spegla det. Jag tycker att du Ramona har en väldigt trångsynt uppfattning.
Inlägg #15: Postat: 2002-12-07 02:46:00
Erik Lindgren
Ramona är ju pundad. Man väljer att bära sin slöja här i Sverige. Vil man ha den, så får man. Att ta den då, det är det som är förtryck.
Inlägg #16: Postat: 2002-12-11 13:35:00
:
>>I arabvärldens TV-apparater sitter troligen kvinnor med slöjor som programledare och läser upp meddelanden men jag vill inte se detta i västvärlden.<<

Läs på bättre nästa gång! Hade du gjort det hade du vetat att detta är långt ifrån verkligheten. De flesta arabiska tv-kanaler har massor med kvinnor i rutan men inga beslöjade. Bara beslöjade i smink! Du är verkligen okunnig, Ramona. Ge upp.
Laddar...