Inlägg #1: Postat: 2002-10-21 21:56:00
|
Marcus P |
Men marknaden är ju ändå vissa människor mycket mer än vad den är vissa andra människor. Om du förstår vad jag menar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-21 23:57:00
|
Uno Hansson |
På marknadsarenan finns ett gammalt penningsystem som egentligen inte fungerar. Och när de sekundsnabba datanäten kombineras med systemet så blir detta märkbart för fler och fler.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-22 12:57:00
|
Michael Bärlin |
Marcus, jag förstår delvis vad du menar, men mycket är höljt i dunkel. Vilka människor menar du när du säger "marknaden"? Och varför alltid bestämd form? Det finns ju en otrolig mängd delmarknader, uttrycker man det i bestämd form måste man ju rimligen mena alla marknader i symbios som en slags mega-marknad, vilket därmed innefattar alla jorden invånare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-22 16:46:00
|
Marcus P |
Det beror på vilken marknad jag pratar om. Om det är den marknad som gör att denna berättelses huvudpersons stackars folkvalda inte kunde föra den politik de ville, är ordet sannolikt en omskrivning för det en marxist skulle kalla "kapitalet". Alltså i klartext: ett fåtal personer med mycket ekonomisk makt - som blir politisk makt eftersom samhället liksom blivit ett bihang till ekonomin.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-22 16:48:00
|
Marcus P |
Fast det är lite rörigt det där med marknaden, det håller jag med om. Man kanske skulle ta och bena ut det nån gång. Och en sak till: större delen av jordens invånare lever fortfarande i ett delvis eller helt hushållsbaserat agrarsamhälle. Alltså inte i ett marknadssamhälle.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-22 19:26:00
|
Michael Bärlin |
Ett fåtal personer med mycket ekonomisk makt utgör ingen marknad. Om du däremot menar, vilket journalister brukar, ex. aktiemarknaden i Stockholm, eller den internationella penningmarknaden förstår jag. "Marknaden reagerade negativt på nyheten...läs: generalindex på Stockholmsbörsen sjönk".
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-22 19:29:00
|
Michael fortsätter |
Det är dock fortfarande en myt att denna marknads reaktion är ett beslut av ett fåtal personer som ett sätt att straffa beslutsfattarna. Mekanismen bakom får man söka i finansiell teori: Om ett politiskt beslut, ex nej till EMU, innebär att företag som är noterade på Stockholmsbörsen kommer att göra lägre vinster än vad som annars skulle vara fallet sjunker bärsens värde. Det har inget med någon mytisk marknads åsikter att göra.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-23 01:10:00
|
Marcus P |
Eller om någon som förvaltar mycket pengar _gissar_ att företag kommer göra lägre vinster. För ett par år sen hotade förresten Ericsson med att flytta utomlands om de inte fick som de ville i politiken. Avregleringar och mindre stat ville de ha. Undrar vad de gör med det hotet nu när de är beroende av pappa staten för att slippa gå åt helvete. Så var det med den liberalismen...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-23 01:12:00
|
Marcus P |
Det är naturligtvis den "gängse" betydelsen, den som förmedlas av journalister, som de något naiva personerna i min berättelse åsyftar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-23 09:51:00
|
Michael Bärlin |
Det räcker inte med att "någon" gissar. Börskurser när ingen vill köpa aktier till det nuvarande värdet, samtidigt som flera är beredda att sälja till ett lägre värde. En börskursden senaste transaktionen. Det finns miljontals aktieägare i Sverige idag.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-23 09:55:00
|
Michael Bärlin |
Att storföretag som Ericsson utpressar politiker är också BS. En viss politik medför vissa konsekvenser. Om en konsekvens råkar vara att landet blir mindre attraktivt för multiföretag att ha huvudkontor i, fine. Att böja sig för det är att sakna viljan att genomföra politiken.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-23 09:57:00
|
Michael Bärlin, rättelse svar 10 |
Börskurser SJUNKER när ska det stå.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-23 14:08:00
|
Marcus P |
Det finns många aktieägare. Men somliga är mer aktieägare än andra.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-23 17:45:00
|
Michael Bärlin |
Jag märker således att du håller med om att företag inte kan "utpressa" politiker.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-23 21:52:00
|
Marcus P |
Att jag inte kommenterar betyder inte att jag håller med. De flesta som har makt har en tendens att använda den i syfte att gynna sig själv. Anser du att stora företag har ekonomisk makt?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-10-24 20:54:00
|
Michael Bärlin |
De har makt främst över sitt eget agerande. Organisationer med en stor ekonomi är mindre beroende av nationalstater. Det är inte detsamma som politisk makt. Därmed kan man inte tala om politisk utpressning. Om Ericsson vill lägga huvudkontor och all forskning/produktion i ett annat land än Sverige har de all rätt. Det handlar inte om utpressning.
|
|