|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-13 16:57:00
|
|
Jonas |
Jag står för en politik som gagnar friheten. Sen skiter jag ganska vilt i de rika. Individen måste befrias du vet lite paroller som ”att kunna leva på sin lön”, ”skolpeng”, ”vårdgaranti”, ”arbete ska löna sig” osv, mycket av det är iof en sorts fördelning, men det frigör människor, de kan känna en trygghet och en tilltro till framtiden.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-13 16:58:00
|
|
Jonas |
Jag tror förövrigt inte system kan vara solidariska och känna medlidande och för den delen vara rättvisa, det kan däremot människor av kött och blod vara. Bara för jag avskyr statens satsningar och stöd till tredjevärlden som de gör genom tex SIDA så betyder det inte att jag inte står på stan med skrammelbössan för rädda barnen och stödjer deras verksamhet. Vi kan alla vara solidariska på vårt eget sätt och på våra egna villkor i en friare värld.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-13 16:59:00
|
|
Jonas |
Jag hoppas att även du som jag är, är engagerad på ideell basis för att hjälpa människor som är i behov av det, genom t.ex. Rädda barnen, Röda korset, osv…
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-14 11:30:00
|
|
frida |
Kom ihåg att valfriheten alltid inskränker jämlikheten Doktor Kosmos. Detta är sant eftersom alla inte har samma förutsättningar.
Och ja, jag är också engagerad. Går just nu en utbildning om utvecklingskunskap, åker till Indien till våren för ett fältarbte. Är även aktiv inom Röda korset. Så var lugn.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-14 18:20:00
|
|
Jonas |
Dr. Kosmos har även gjort låtar som "borgarsvin" ... de sjunger texter som "kapitalist, nu ska du dö!" ... Det är skön musik jag var väll den som rockade loss hårdast under deras konsert på hultsfred, åtminstånde tills mina polare blev misshandlade jag skulle därremot inte ha kosmos som referenspunkt när jag försöker göra en politisk poäng...
Men bara för att stilla min nyfikenhet, exakt hur anser du att valfriheten inskränker på jämlikheten och exakt hur definierar du jämlikhet i så fall??
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-14 23:18:00
|
|
Per |
Med resonemanget att valfrihet inskränker jämlikhet i åtanke.. Om man förespråkar jämlikhet före valfrihet innebär det alltså att alla ska ha lika lite ju mer jämlikt desto mindre valfrihet?
Om Vvalfrihet, J jämlikhet så får vi..
V1/J och J1/V..
alltså.. ;
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-15 12:27:00
|
|
frida |
För att ta ett konkret exempel; om man får en skolpeng och får välja skola, kommer de som bor i rika områden att välja de fina skolor som byggs där. De har även råd att lägga till lite till skolpengen och välja en privatskola som kostar mer om de vill. Visst vore det rättvisare om vi gjorde alla statliga skolor bra istället så alla fick samma chans?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-15 12:30:00
|
|
frida |
Jämlikhet definierar jag som att alla får samma chans, oavsett förutsättningar.
Och om du lyssnar lite närmare på doktor kosmos så kommer du nog också att gilla dom.. hoppas jag: Du kan väl ladda ner "stoppa valfriheten" och säga vad du tycker!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-15 12:32:00
|
|
frida |
Per... jag kanske är trög, men jag hänger inte med.
fast du har säkert rätt, för mitt påstående var mer än åsikt än en bevisad matematisk formel...:
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-15 12:40:00
|
|
Per på svar 7 |
Men om man höjer kvaliten på ALLA skolor och fortfarande har skolpeng så är det väl inget fel att man kan lägga till lite extra pengar för att få gå på en privatskola?. Eller måste alla få det lika dåligt bara för att alla inte har råd?.. Förstår inte riktigt logiken?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-15 12:42:00
|
|
Per på svar 9 |
Det jag syftade på var att om det är som du säger att jämlikhet förutsätter minskad valfrihet.. så innebär det enligt min formel ; att om man har maximal jämlikhet total "rättvisa" så har individen i stort sett ingen valfrihet alls?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-15 12:44:00
|
|
Per på svar 8 |
Ett exempel: Alla ska t.ex. ha möjlighet att äta mat.. och kvalitén på mat ska vara hög i Sverige. Ska då inte de som har lite mer pengar få äta oxfilé bara för att stackars Olle inte har råd med mer än fläskkotletter?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-15 12:47:00
|
|
Per på mitt eget svar 11 |
Alltså.. ska vi bli degraderade till "arbetsmyror" i samhällsmyrstacken bara för att vi ska ha så rättvist som möjligt.. Krossa kungahuset då också!.. inga drottningar i stacken! ;
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-15 16:46:00
|
|
frida |
Du drar till med extrema exempel.. alla måste inte ha det exakt lika, men jag tycker ändå det är politikernas skyldighet att försöka utjämna de stora skillnader som finns idag. Sanningen är ju den att det inte alltid är den som har mest pengar som har arbetat hårdast. Ofta har den med mest pengar bara haft turen att födas till rätt familj, och det är dessa skillnader man måste utjämna så alla får samma chans.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-16 00:36:00
|
|
Per |
Ja, visst drog jag till med extrema exempel.. Det behöver inte vara så svart/vitt.. Men det är ju trots allt lite så man diskuterar i "vänster"-sidan om skola/vård.. Att ingen ska minsann få en bättre utbildning/vård.. utan alla ska ha det lika.. även om det innebär att alla får det dåligt...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-16 00:37:00
|
|
Per |
Lyft istället upp den allmänna vården/skolan till en högre nivå än idag.. men låt ändå individen få välja.. Vill man lägga mer pengar och få bättre vård/utbildning än den som finns så är väl det ok?.... Tycker jag..
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-16 17:40:00
|
|
Jonas på svar 7 |
Alltså en skolpeng bryter ju den segregering som närhetsprincipen innebar. Då man tvingas till respektive skola pga. bostadsadress. En skolpeng frigör för alla att välja. De enda "extraavgifterna" man får ta ut med M´s system är för skolresor, skolmat osv. Sen så är det så att en skola som är bra för dig kan vara värdelös för mig. Vi är alla olika, då är det bra med variation och VALFRIHET.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-17 00:59:00
|
|
PerB samma Per som ovan |
Vi människor individer har inte alla samma mål i livet och samma värderingar etc. därför tycker iaf jag att valfrihet är viktigt.. även om jag inte håller med om allt i den borgerliga politiken så är valfrihet viktigt för mig..
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-20 15:45:00
|
|
frida |
Jag tycker att det finns alldeles för många exempel på vad valfrihet leder till..Titta bara på USA, där man får betala för vården och även för högre utbildningar. Faktum kvarstår att valfriheten endast gäller de som har pengarDen är allstå inte jämlik, och jag är övertygad om att ökad valfrihet ökar klyftorna i samhället. Jag varken behöver eller vill ha det bättre eller sämre än någon annan. individer är olik, men detta uttrycks inte genom att de som har pengar får bättre vård och skola.
|
| |