|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-08 22:06:00
|
|
Per |
Varför då? Nyfiken på ditt resonemang kring detta? Jag själv tycker väl kanske att män borde tävla lite mindre... Men för att få jämställdhet så får nog kvinnor vara beredda att "slåss" för sig.. på samma sätt som män gör idag..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-08 22:11:00
|
|
Per |
Att konkurrens och tävlande gör att utvecklingen går framåt håller du väl med om? Om vi då skulle plocka bort "tävlingsmomentet" skulle väl utvecklingen stanna av? eller iaf sakta in...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-08 22:27:00
|
|
suz |
yes *höjer näven i luften* :
tävlingsmomentet går lite för mycket på händer,,tycker jag, utveckling är bra,men inte tävling där man måste trampa på varandra,,
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-08 22:53:00
|
|
Per |
Men det kommer nog aldrig gå att få alla män att "sluta tävla"...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-08 23:11:00
|
|
Michael Lundahl |
Kajsa, jag kan inet ta för mig åt dig. Jag kan heller inte lägga allt i knät på dig. Vissa saker, som t.ex. att utnyttja de rättigheter du faktiskt har, det måste du göra SJÄLV. Ja, du har som människa rätt att få allting som andra har... men i bra många fall kommer du inte att få det om du inte skjuter till lite energi själv. Eller påstår du att vi alla bara ska få allt serverat för oss? Det funkar inte så...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-09 08:28:00
|
|
va sa du? |
Jag är trött på att det män gör alltid ska ses som normen. Varför ska kvinnor behöva anpassa sig till mäns beteende och göra som dem? Varför kan inte män anpassa sig till kvinnors beteende och göra som dem? Plus att vi skulle få jäkla mycket färre hjärtinfarkter och skit ifall tävlingshetsen i samhället minskade.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-09 19:21:00
|
|
Per |
Det handlar nog inte så mycket om att män skulle vara norm i det här.. Ungefär som att säga: "Ericsson får sluta vara så tävlingsinriktade så att Nisses Mobiltelefoner på hörnet AB också kan få lite av marknaden... sådeså!"
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-10 11:10:00
|
|
va sa du? |
Utan att du visste om det är din analogi slående: Ericsson, ett statssubventionerat företag, mot Nisses mobiltelefoner, ett fristående företag. Vilket tror du har bäst förutsättningar? Samma med män/kvinnor - vem är de oskrivna lagarna inom arbetslivet anpassade för? Om förutsättningarna ändrades kanske kvinnor skulle konkurrera på samma villkor utan att behöva bli som män.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-10 16:53:00
|
|
Per |
Nu var det inte riktigt det jag menade med min analogi.. Jag syftade på att man kan inte vänta sig att dom som har "makten" bara ska lämna över den.. Säg att du har Volvo vs. SAAB vs. Olles lilla bil AB.. Om SAAB lämnar ifrån sig marknadsandeler kommer knappast Volvo titta på.. Olles lilla bil AB får ju naturligtvis TA det....
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-10 16:56:00
|
|
Per |
Hur menar du att förutsättningarna skulle ändras för att kvinnor inte skulle behöva göra som män? tävla. Kvoteringssystem eller liknande är väl knappast en långsiktig lösning...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-10 16:59:00
|
|
Per |
OBS! Jag tycker att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete.. och ser gärna mer kvinnor i högre positioner, mer män i vården osv.. men inte ditkvoterade, utan genom att man har tagit sig dit på egen kraft..
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-11 08:42:00
|
|
va sa du? |
Jag tycker heller inte om kvotering. Jag menar bara att förutsättningarna för kvinnligt arbete behöver ändras och att de då kan konkurrera på samma villkor. Kanske är en utopi. Men om man anpassar arbetslivet så att det är lättare att jobba och kombinera barnafödande vore det en bra början. Jag talar inte om utbyggnad av dagis utan att man skapar flexibla lösningar för att kunna ha barnet i närheten av jobbet,
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-11 08:46:00
|
|
forts va sa du? |
typ dagis i anslutning till arbetsplats, att kunna ta med sin barnet till jobbet och att jobba hemma. Samt att männen måste tillåtas ta mer ansvar för barnen - om man nu inte har råd att låta mannen ta ut sin föräldraledighet så ska detta kompenseras, och att attityden mot detta ska förändras på arbetsplatserna - det ska inte vara ett nedköp i arbetslivet att stanna hemma med barn. När det gäller män i vården handlar det ju egentligen om att uppgradera
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-11 08:46:00
|
|
sorry forts igen va sa du? |
statusen på arbetet genom att höja lönen och kräva utbildning och kanske framför allt att ändra attityden mot vårdyrken att de skulle vara "kvinnliga" yrken.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-17 14:52:00
|
|
Åse Bruun |
Detta är en historielös diskussion, men jag håller i övrigt med både va sa du? och Lundahl.
De normer och värderingar, utifrån vilka vi förhåller oss, t ex tävlar, är ju baserade på ett patriarkalt system. De problem vi talar om här, kan bara lösas genom att i grunden förändra samhället. Diskutera hellre hur vi ska göra det :- Utan att måla kromosomfan på väggen, tack!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-17 15:00:00
|
|
Åse |
Jag var lite snabb där.. Alltså, om de där normerna och värderingarna. Tävling, konkurrans, myten om utvecklingen, om kapitalets och marknadens okuvliga primat. Allt detta faller om vi bara tittar lite söderut, eller på termometern. Vi pajar jorden. Vi pajar växt-, djur- och människoliv. Genusprespektivet slår många feta flugor i en smäll. Vågar ni, killar? Vågar ni låta bli?
|
| |