Inlägg #1: Postat: 2002-09-08 17:56:00
|
Marcus P |
Jag tolkar prefixet "fri" som att det liksom inte finns några villkor alls. Åtminstone inga regleringar. Vilket möjligen kan vara det som skiljer så kallad frihandel från så kallad rättvis handel.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-08 22:06:00
|
Mr C |
Till Marcus.
producera skräp som inte har något behov? Då får man ingen växande ekonomi. Då får man växande varulager och problem när ingen köper av en. Så det ska inte u-länder producera. De ska producera arbetsintensiva produkter som folk vill ha och behöver. vilken var det sandstrom menade antar jag.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-08 23:17:00
|
Marcus P |
Den stora frågan är väl varför ekonomin ständigt ska växa. Eller rättare sagt, varför dess tillväxttakt ständigt ska öka.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-08 23:45:00
|
Sandström |
Uppenbarligen är det inte frågan om "skräp" efter som dessa produkter hade producerats i vilket fall, dock i västerlandet vilket lett till högre kostnader för världsekonomin. Det bästa är väl om var och en gör det den är bäst på. Tillväxt är inte enbart ökad produktion utan även att utvinna större nytta ur samma naturresurser.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-09 00:52:00
|
Mikael S |
M.P: Varför? Därför att de gamla inte skall behöva ruttna bort i gamla liggsår eftersom det råder akut personalbrist. Därför att vi måste reducera hemlösheten som fått ett starkt fäste i även tidigare relativt skyddade Sverige. Därför att skolbarnen behöver nya läroböcker, gärna sådana som inte sponsras och skrivs av olika företag eller lobby-organisationer. Därför att små barn på dagis inte skall behöva gå i grupper på 35-40 barn. Sen kan vi ta sådana saker som världsfattigdomen också.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-09 00:54:00
|
Mikael S |
Duger några av dessa förslag till anledningar varför ekonomisk tillväxt är viktig, och varför den måste ha mycket hög prioritet? Jag tror nog de flesta tycker det. Jag tycker det är en rätt jävla bortskämd lyx-åsikt du sitter inne med, ursäkta språket. Det är lätt att kanske resonera som du gör när man själv har sitt på det torra...tänk på de som inte har det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-09 10:09:00
|
Marcus P |
Herr Svensson: Lyx-åsikt? Nja, det beror helt på vilket perspektiv man anlägger. Jag är mycket skeptisk till att världsfattigdomen, hemlösheten och liggsåren är en direkt följd av att BNP dvs de varor och tjänster som man TAR BETALT för ökar geometriskt att den bara ökar garanterar bara tillväxt, inte ökad tillväxt för varje år. Mycket skeptisk.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-09 10:11:00
|
Marcus P |
Men det var ett rätt snyggt retoriskt trick att få mig att framstå som den store egoisten och Svenskt Näringsliv m fl som fullständiga altruister, antar jag. Medges.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-09 11:20:00
|
Mikael S |
Du menar alltså att du är skeptisk till om ökad BNP leder till att t.ex. staten får större inkomster, eller att vi som privatpersoner får större inkomster. Korrelationen är inte bara stark, den är totalt överväldigande Herr Priftis.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-09 11:21:00
|
Mikael S |
Och vem kräver ökad tillväxt varje år? Däremot tillväxt som ger oss god välfärd. Det första trevliga steget vore givetvis om vi kunde nå upp till de tillväxtsiffror vi hade 1960-1980, istället för de miserabla senaste 20 ¨åren. Som första steg...det skulle ge en hel del ökade inkomster till "skola/vård/omsorg".
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-09 11:32:00
|
Marcus P |
Det jag vänder mig emot är kravet på geometrisk ökning. Och att BNP är ett rätt problematiskt mått borde väl du som nationalekonom känna till? Jag återkommer med artikel i frågan - efter valet. Jag vill inte driva någon politisk linje eller något som kan uppfattas som en sådan samtidigt som jag skriver valkrönikor.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-09 15:02:00
|
Mikael S |
Tja, problematiskt beror förstås på vad du vill använda det till. Jag är mycket skeptisk till att använda BNP som mått på välfärd eller levnadsstandard, ja. Däremot är det ett approximativt bra mått på ekonomisk utveckling. Hur du nu väljer att mäta, t.ex. förädlingsvärdet eller BNI och så vidare. Korrelationen med hushållens inkomstökning är stark, och likaså statens.
|
|