Full och våldtagenskyll dig själv!

Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 20:27:00
Michael Lundahl
sig på dig ska det ju vara Vad säger ett åtal för våldtäkt? Jo det säger "Gärningsmannen förgrep sig på dig sexuellt samt misshandlade dig". Kolla lagen. Våldtäktsparagrafen är nästan ord för ord en sammanslagning av paragrafen för sexuellt utnyttjande och paragrafen för misshandel.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 20:30:00
Michael Lundahl
Om OM vi nu för ett ögonblick går gaphalsarna till mötes och medger att ett åtal för SU istället för våldtäkt säger till offret "du får skylla dig själv"... vad är det exakta budskapet? Jo det är "Du får skylla dig själv att du inte blev misshandlad också".
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 20:31:00
Michael Lundahl
Om OM Och OM
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 23:42:00
Sara
Men det stämmer inte riktigt, Michael. "Våldtäktsparagrafen" säger att det är våldtäkt om gärningsmannen _genom_ våld _tvingar_ till sex. Om jag då redan skulle vara medvetslös/aspackad av t.ex. frivilligt drogintag och gärningsmannen _under medvetslösheten/ruset_ misshandlar mig och har samlag med mig - så är det inte våldet som tvingar till sex.
Inlägg #5: Postat: 2002-09-04 23:42:00
Sara
Snarare torde brottsrubriceringen i det fallet blivit misshandelsexuellt utnyttjande. Men om jag, istället, varit nykter, torde samma gärning ha rubricerats som våldtäkt. Eller? Skillnaden består här, som jag kan se det, enbart i offrets tillstånd/agerande.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-04 23:48:00
Per
Sara, du sa det själv.. om förövaren misshandlar och har sex alltså inte misshandlar för att få sex så är det misshandel sexuellt utnyttjande..

"Våldsdelen" det som skiljer våldtäkt från s.u i våldtäkt klargörs i brottsbalken, första paragrafen, första stycket:
Inlägg #7: Postat: 2002-09-04 23:49:00
Per
"Den som genom våld eller genom hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara tvingar någon annan till samlag eller till annat sexuellt umgänge, om gärningen med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med påtvingat samlag, döms för våldtäkt till fängelse, lägst två och högst sex år. Med våld jämställs att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd."
Inlägg #8: Postat: 2002-09-04 23:50:00
Per
Lagen säger alltså att våldet ska vara i syfte att tvinga någon till sexuellt umgänge.... annars är det ju en "vanlig" misshandel...
Inlägg #9: Postat: 2002-09-04 23:51:00
Per
Alltså.. för att sammanfatta din fråga i svar 5:

Nej, det handlar inte om offrets tillstånd/agerande i det här fallet, utan våldets syfte.. alltså gärningsmannens handling.
Inlägg #10: Postat: 2002-09-05 08:40:00
Michael Lundahl
Sara: Skulel vi komma till den extremt ovanliga situationen att någon åtalas för grovt sexuellt utnyttjande misshandel, då kan detta ge HÖGRE straff än våldtäkt. Misshandel kan nämligen ge upp till 10 år. Men jag har mycket svårt att tänka mig annat än att ett sådant inte skulle bli våldtäkt eller grov sådan.
Inlägg #11: Postat: 2002-09-05 08:42:00
Michael Lundahl
Och NEJ, det handlar fortfarande inte om offrets tillstånd utan vad gärningsmannen gör. I rätten är det ens EGNA handlingar man står till svars för, inte någon annans.
Laddar...