Om viljan att ta bort sitt könshår

Inlägg #1: Postat: 2002-09-03 07:17:00
Me
Liksom någon annan redan gjort uppmanar jag dig att själv ta kontakt med en gynekolog för att informera dig om riskerna. Det har Åsa Hartzell redan gjort. Det handlar inte om sexuella preferenser när tomårstjejer luras göra sånt de inte vill. Du har helt missat poängen med diskussionen.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-03 09:20:00
Jaxx
Två SEPARATA diskussioner min vän. Faktum kvarstår att tusentals kvinnor rakar sig utan några som helst problem. Trycket mot tonårs-tjejers integritet är något annat och naturligtvis ständigt aktuellt
Inlägg #3: Postat: 2002-09-03 09:33:00
Me
Ja och det var just det Åsas artikel handlade om inte de som tusentals kvinnor som gör det utan problem.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-03 10:18:00
Jaxx
Just det, t o m du måste väl ha märkt den bittra symbolstrid som utspelar sig över den i sig oviktiga frågan om hår eller inte? Om ÅH inte gillar rakade tonåringar av politiska skäl gör hon sig löjlig genom att åberopa "hälsoargumentet" eftersom detta bevisligen inte är något större problem. Kalla en spade för en spade för attan bövelen!
Inlägg #5: Postat: 2002-09-03 10:24:00
Anna
Men det ÄR ett häsloproblem för tonårstjejer! Skaffa dig kunskap! Ring en ungdomottagning för du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-03 10:27:00
Me
Vaddå to m jag? Det är klart att det är en symbolstrid och en politisk fråga. En politisk underordning av kvinnor som kan få hälsovådliga konsekvenser. Vad är det du inte begriper?
Inlägg #7: Postat: 2002-09-03 10:28:00
Erik
Åsa ifrågasätter starkt den sanning du och andra killar propagerar för: Alla tjejer gör det för att de vill och det är nåt del på en tjej som inte vill. Man får inga underlivsproblem osv. Tur att det finns nån som står på tjejers sida.
Inlägg #8: Postat: 2002-09-03 10:31:00
Ann
Åsa har verkligen inte gjort sig löjlig. Det är du som framstår som okunnig och dum. Frågan är viktig för den handlar om tjejers problem och såna är viktiga. Även om såna som du gör ert bästa för att bagatellisera ojämlikhetens följder.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-03 10:33:00
Ante
ÅH propagerade väl knappast för en sanning. Hon visade på ett annat sätt att se på saken och gav en alternativ bild av ett fenomen. Den gängse bilden är din och den som knappt hörs i vanliga fall är hennes.
Inlägg #10: Postat: 2002-09-03 13:03:00
Jaxx
Många tonårstjejer och killar med detroniserad självkänsla har ätstörningar, skär sig tar droger, ingår destruktiva förhållanden samt tusen andra problem. I jämförelse med detta är naturligtvis rakfinnar ett jävligt litet problem. Frågan är om en enda nedtryckt tonårstjej blir hjälpt av testuggande och idiot-detaljer vad gäller deras fitthår
Inlägg #11: Postat: 2002-09-03 13:08:00
tjejen till åsa H
Det verkar vara lite större problem än rakfinnar. Infektioner i underlivet är inte riktigt samma sak. Hur som helst tror jag att unga tjejer skulle bli hjälpta av att få läsa nåt som det som Åsa H skrev i veckorevyn istället för att skit som finns där nu och som bara leder till sånt du just nämnde. En liten fråga men ett steg i rätt riktning. Åsa: Skicka din artikel till VR!
Inlägg #12: Postat: 2002-09-03 13:08:00
Jaxx forts,
Har jag på något sätt uttalat mig huvurvida man "ska" eller "inte ska" vara rakad? Alla kvinnor får vara hur lurviga eller släta som helst för mig. Jag säger bara det är kontraproduktivt och ja, löjligt att försöka skrämmas med hälsovådlighetsargumentet när man vill angripa ett större politiskt problem
Inlägg #13: Postat: 2002-09-03 13:14:00
Jaxx forts.
Det VERKLIGA problemet är förstås att väldigt många unga idag verkar det inte har någon moralisk kompass, inte vet vad dom vill och har samma självkänsla & styrka i sin integritet som en amöba. Alla vuxna, vettiga: Sluta skjuta in er på bullshit om fittrakning och ta er istället tid och connecta med barnen &ungdomarna
Inlägg #14: Postat: 2002-09-03 13:18:00
Jaxx till sist
Vad ni än säger kommer tusentals kvinnor att raka sig, tusentals kommer inte att göra det, de flesta kommer inte få några problem av detta, men vissa kommer att få det och vara tvugna att gå till gynekologer vare sig de är icke håriga eller släta. Och dessutom är det jävligt stor skillnad på en vuxen kvinnas rakade sköte och en flickas hårlösa dito...
Inlägg #15: Postat: 2002-09-03 13:20:00
Ålen
Bra sagt Jaxx. Men jag tror faktiskt att unga tjejer behöver tjejer som Åsa som säger nåt annat än VR och all reklam. Det är ett sätt att säga att tjejer o killar duger som de är. Det behöver kidsen få veta. Fittrakning är bara en av tusen grejer men Åsa har i alla fall tagit tag i den.
Inlägg #16: Postat: 2002-09-03 13:21:00
Ålen
Alltså jaxx uttalande nr 14.
Inlägg #17: Postat: 2002-09-04 15:07:00
Anonym
Låt alla göra som de vill!! Sluta kasta pekpinnar runt er. En del vill ha allt sitt hår kvar och en del tycker det är jobbigt och tar till rakhyveln. Sluta lek gud.
Inlägg #18: Postat: 2002-09-05 20:49:00
filikoster
Ingen fascist skall komma och tala om för mig om jag får raka underlivet eller inte. Vad gäller debatten huruvida det är direkt ohälsosamt att ägna sig åt denna "infekterade" aktivitet förhåller jag mig skeptisk. Överdriven nit i kroppsrengöring såsom tre-fyra duschar om dagen, vilket många unga ägnar sig åt, utgör formodligen en större risk för svamp och infektioner än rakning av könet. Nu får ni fan kamma er.
Inlägg #19: Postat: 2002-09-06 10:37:00
Jaxx
Nu får Jaxx en tår i ögat, tänk att så många håller med mig:-
Inlägg #20: Postat: 2002-09-06 15:09:00
Karin
Filikoster: Ingen har försökt tala om för dig om du får raka underlivet eller ej. Om du läst artikeln hade du sett hur tydlig Åsa var med att markera din rätt att själv bestämma över din kropp.
Laddar...