Ondskan är en trångsynt kvinna

Inlägg #1: Postat: 2002-08-09 19:12:00
Mattias Ander
De riktigt onda är de som är tysta och ser på, de som står bredvid. En god människa agerar i den mån det är möjligt att göra något för att förmildra situationen. Kanon text Conny!!
Inlägg #2: Postat: 2002-08-10 13:12:00
Peter
Är feghet samma sak som ondska i era ögon eller? Vissa är ju bara fega helt enkelt.
Inlägg #3: Postat: 2002-08-10 17:37:00
Carin
I mina ögon, i vissa fall ja. Feghet har ofta med rädsla att göra, rädslan för sin egen otillräcklighet. Ibland bör man kanske glömma sin egen rädsla och ingripa, offra sig för en bra sak. Den bra saken framför egot. Instinktivt känner vi nog alla på oss vad som är rätt och fel när det gäller våra medmänniskor. Den goda människan ingriper, den onda tiger och låter det ske. Varför? Feghet, rädsla, egenintresse....jag vet inte. se forts..
Inlägg #4: Postat: 2002-08-10 17:40:00
Carin
forts.. Författaren Gitta Sereny har skrivit mycket om människans ondska. Hon lägger fram en hel del intressanta teorier i detta ämne. Kan rekomenderas för den som är intresserad.
Inlägg #5: Postat: 2002-08-19 21:17:00
Anna Li
Alltså jag håller inte med. Den som kör själva skitsnacksracet är ju värst! De som är tysta är inte bra de heller - men utan skitsnackaren skulle det inte bli ngt. Tycker inte man kan lägga värsta skulden på de tysta. trots att jag själv är en sådan som jämt får käftsmällar för att jag inte är tyst
Laddar...