|
Inlägg #1: Postat: 2002-08-02 11:02:00
|
|
suz |
min lösning: använd serotonin för att dämpa och ta bort, sen kan man kolla vad som egentligen gäller, var det låg halt som utlöste eller var det något annat ? bekämpa med de medel man har men inte ge upp at söka sanning och fakta,gäller inom allt så länge det inte är skitsaker,
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-02 14:57:00
|
|
Christer H |
Du förenklar på ett förledande sätt, Priftis, dessutom har du fel. De flesta depressioner är inte kroniska, dvs. de går över av sig själv. Med medicinering kan det gå snabbare och spara både lidande och pengar. På vad bygger du påståendet att psykoterapi "oftast visat sig vara bäst"? Bäst för vem?psykoterapibranchen? ...forts
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-03 01:59:00
|
|
Henrik Hermansson |
Intressant. Jag har själv funderat mycket på just de här frågorna. Problemet tror jag är att vi upplever alternativen som väldigt få. Som Habermas pratade om, så betraktas vetenskap, i synnerhet medicin, idag inte som en väg bland många till kunskap. Vetenskap betraktas istället som kunskap. Jag tycker inte man ska vara för skeptisk mot de mest lustiga saker. Tarotkort har botat depressioner. Inte för att man kan spå framtiden, utan för att korten får en att tänka i nya banor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-04 05:14:00
|
|
Andreas |
Förvisso finns det en hel del pengar i att uppfinna mediciner, men det finns också en hel del prestige bland vänsterintellektuella i att få in en schysst artikel i Ordfront med kritik mot de som tjänar pengar. Med tanke på hur lätt det är att komma med postmodern kritik mot vetenskapen utan att riskera att bli överbevisad tror jag det prestigemässiga vinstintresset ej är att underskatta.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-07 09:37:00
|
|
Jultomten |
Mycket bra text, Marcus. Men jag är ändå tveksam. Det är möjligt att sanningen saknar betydelse för de politiska besluten, men - BÖR det vara så? Jag menar, när det gäller såna saker som orsak och verkan beträffande serotoninhalten hos deprimerade så KAN man ju faktiskt, rent vetenskapligt, ta reda på hur det förhåller sig. Det GÅR. Bör inte den sanning som man då får fram avgöra frågan en gång för alla? Och bör inte strävandet efter att få fram denna sanning vara överordnad allt annat?
|
| |