Fascism - undermänniskans val!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-19 12:14:00
Christer H
Du verkar ha en hangup på Siren, Stefan. I debatter går man i polemik, det är syftet. Överlägsenhet? Alla andra? vad får du det ifrån? Vore det inte mer givande att kommentera artikeln, än att hacka på Siren som person? Mvh CH
Inlägg #2: Postat: 2002-07-19 13:13:00
SHQ
Nej syftet med en debatt kan vara att få fram klarhet, en sanning eller flera, att lära sig något nytt eller att hålla med. Polemik är mest kontraproduktivt. Sirén är personlig och hackande och får svar med samma mynt. Inte för att det skall "hämnas" utan för att det är ett språk han begriper och svarar på.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-19 13:41:00
Mikael S
Ja, Det är väl genomgående i de flesta av Sirens artiklar, att han drar generella slutsatser av några få exempel samt drar dogmatismen till en ny nivå. Sen är språket inte särskilt akademiskt, vilket gör att man inte tar det på lika mycket allvar...men det är mest mitt eget löjl och egentligen inget som Siren ska belastas för.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-19 13:57:00
Stefan
Tyvärr har jag kommit att utveckla ett ogillande mot Siréns sätt att uttrycka sig på. I ett ämne som detta trodde jag att han äntligen kunde göra gemensam sak med någon mot ett ont tredje, men istället underkänner han någon annans kritik för att istället framhäva sin egen. Jag fick ett genuint positivt intryck av rubriken, men istället för att göra gemensam sak med någon så... ja, ni vet. Igen. Tolkningsföreträde på kritik av fascism? Det blir mest tröttsamt.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-19 13:59:00
CH
Detta var ett debattsvar på Hermanssons artikel! Att formen delvis är polemiserande är ok för mig. Jag anser nämligen Hermanssons artikel mer än lovligt flummig och felaktig. Jag håller med om att polemik som enda debattform kan bli enehanda, men stundom väl kan fylla sitt syfte. Att för åhörarna/läsarna, klargöra olika ståndpunkter. Mvh CH
Inlägg #6: Postat: 2002-07-19 15:44:00
Mikael S
Ja, nog var Hermanssons artikel flummig och bristfällig som allting han skriver, men det kan knappast legitimera en likaledes dogmatisk och kunskapsbristande artikel från Siréns sida.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-20 10:04:00
SHQ på 4
Instämmer. Det verkar viktigare att provocera vänstern, leka historieskrivare än att få någon egentlig klarhet.
Laddar...