Alla tycks ha fel uppfattning!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-03 21:39:00
Ramona Danlén
Jaså! Hur mycket pengar tror du att samtliga politiker i Sverige tjänar per år? Bara i Göteborg kvitterar en socialdemokrat "Göran Johansson" ut brutto över 900.000 med alla extra stolar som han sitter på. Eller räkna ut vad onödiga 349 ledamöter i riksdagen tjänat per år!
Inlägg #2: Postat: 2002-07-03 23:33:00
Donken
Jag håller inte med om att riskdagsledamötena är onödiga. Och vi har internationellt sett låga politikerlöner. Du måste inse att politikernas löner, vilka kanske i vissa fall är för höga, i jämförelse med andra utgifter i samhället ändå är nästan betydelselösa. Du verkar bära på missriktad frustration. Ge saker och ting dess rätta proportioner.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-04 00:32:00
Jonna
nu har jag räknat ut att riksdagsledamöterna kostar sådär 18 kr/svensk och år.Säg ett par hundra med regering, lokalpolitiker och allt.Och en del skatt betalar dom väl tillbaks, rätt billigt får man väl säga för ett helt parlamentariskt system?
Inlägg #4: Postat: 2002-07-04 15:41:00
Räknenisse II
18 kr per svensk torde ge cirka 165 miljoner kr fördelat på bl a 289 primärkommunstyrelser och -fullmäktige, samt ett antal sekundärkommuners landstings dito. Cirka en halv miljon kronor per kommun och år verkar lite, men höj siffran, säg, 20 gånger de flesta kommuner är ju förhållandevis små till 360 kr per svensk, så inser man ju att det fortfarande är billigt! :-
Inlägg #5: Postat: 2002-07-04 15:54:00
Räknenisse II
... Exemplet är 10 miljoner per kommun i politikerlönekostnad, vilket kanske är för högt? 150-350 kr per svensk är kanske korrekt? Ersättning av Barsebäck med vindkraft har jag för mig skulle kosta 5-10 miljarder per år inte alls säker, men kostnaden låg på vindkraftsbidragen, snarare än ersättningselen, dvs minst lika mycket vilket tarvar många sålda JAS-plan eller nedlagda dagis.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-04 15:54:00
Räknenisse II
forts... Dåliga politiker kan kosta *långt mer* än deras lön! Detsamma gäller f ö näringslivet, vilket ingen kan begära att hjärnslöa svenskar ska fatta ;-
Laddar...