Feminister - de nya förtryckarna

Inlägg #1: Postat: 2002-07-01 10:44:00
Inga-Britt
Män omnämns i 57 procent av artiklarna. När det gäller fotografier föreställer 52 procent män, och 9 procent oidentifierade personer vad gäller kön. Av insändare står 58 procent med manliga namn. Missförhållandena är ännu grövre när det handlar om ekonomi och sport. Hur många kvinnliga bandyspelare finns det? Hur många kvinnliga hockeyspelare, för att inte tala om tyngdlyftare?
Inlägg #2: Postat: 2002-07-01 10:46:00
Inga-Britt
Vad är det för världsbild vi vill förmedla till våra barn? Tjejer är starka, tjejer tar för sig men hindras av svenska talibaner med patriartiska medeltidsnormer. Vill vi ha det så, kan vi ha det så i världens mest lämnställda land ,åtminstone på ytan? Jag blir mörkrädd när jag läser historieböckerna.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-01 10:47:00
Inga-Britt
Var finns alla starka tjejer? Alla tjejer som så radikalt förändrat historien och verkligen förtjänar en plats i historieböckerna? Fru Marx, fru Lenin, Eva Braun, Robin Hoods älskarinna, Maria Magdalena, Mona Sahlin, Gustav Vasas fruar, våra urmorsor Sara och Hagar. Alla de tjejer som kämpade för kvinnosaken, för miljön, för barnen, för rättvisan. De är helt osynliggjorda!
Inlägg #4: Postat: 2002-07-01 10:49:00
Inga-Britt
Regeringen måste satsa på information, och det är bråttom. Feministisk grundforskning bör bli en del av läroplanen redan i grundskolan. Historieböckerna bör genomgå en ordentlig revidering i feministisk anda för att rensa ut den barlast av patriark ideal och tankesätt som fortfarande finns kvar och förpestar våra böcker.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-01 23:09:00
elin
det finns ju någonting som kallas för kvinnohistoria... i övrigt tror jag inte att det är det som är viktigast utan att skydda våra flickor från ting som kan utveckla masochism. det tror jag skulle skapa många starka tjejer och därmed också killar, eftersom könsrollerna är beroende av varandra.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-01 23:39:00
elin
i övrigt vet jag inte om dessa siffror kan klassificeras som "grova". de stiger ju inte över 50/50 med ens tio procent.
Laddar...