Inlägg #1: Postat: 2002-06-17 13:48:00
|
Ramona Danlén |
Ja, det är självfallet inte omöjligt!
Men jag anser att eftersom det är så lite som står i tidningen om hur livet ser ut för brottsoffrets familj efter brottet och jag har erfarenheter av detta inte bara genom min egen familj utan även andras så vill jag ha en kraftigt ändrad skyddsattityd för brottsoffren.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-17 17:23:00
|
Inger |
Sophia, det du tar upp är en mycket viktig fråga ang. brott och straff. Jag har varit med vid många rättegångar, för stöd för brottsoffret. En människa i kris är alltid i affekt tillstånd. Men, lynchningar hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. Intressant är att man, sen ett antal år tillbaka, konfontrerar brottsoffret med gärningsmannen, vilket ger ofta goda resultat. Jag skulle önska att man utvecklade detta till att gälla alla slags brott! - och gav offret ytterligare stöd. Forts.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-17 17:25:00
|
Inger |
Men Ramona, varför berör du "bara" brott mot barn och kvinnor? Varför? Det förstår jag inte riktigt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-19 17:05:00
|
Lennart |
Svar till svar 2 Inger
Hur ska en konfrontation mellan ett mordoffer och en mördare gå till? Hur skall mordoffret få ytterligare stöd? I livet efter detta?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-20 10:45:00
|
Inger |
I ett mordfall finns det som bekant anhöriga som minst sagt lider och dessutom har tusen "frågor"..
Idag är det, i första hand unga, förstagångsförbrytare som konfronteras med offren. I dessa fall har brotten ur juridisk synvinkel, dessutom "låga" straffsatser. Detta skulle jag vilja se utvecklas...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-21 18:01:00
|
Lennart |
Jag hoppas att det du menar med utvecklas är detsamma som högre straffvärden!
|
|