|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-14 18:22:00
|
|
Ramona Danlén |
De västliga demokratiska ländernas innevånares köpkraft och kostnader mot vad de har i inkomst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-17 08:50:00
|
|
Kent Davidsson |
Är det någon sorts matematisk formel, genom vilken man kan beräkna välfärden, du försöker beskriva?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-17 10:26:00
|
|
Mikael Svensson |
Välfärdsligan är ett sällsynt dåligt namn på en jämförelse i BNP/capita till köpkraftsjustering. Det säger en hel del om ekonomiska tillståndet för medborgarna i ett land, med likaså väldigt många brasklappar...Välfärd och vad det är för något kan väl diskuterar ganska länge.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-17 13:01:00
|
|
Kent Davidsson svar på 3 |
Tack. Det skulle alltså betyda att "välfärden" bestäms av värdet på den årliga produktionen i ett land; en sorts derivata m. a. p. tid. På något sätt är detta ekvivalent med att blanda ihop hastighet och tillryggalagd sträcka.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-17 14:53:00
|
|
Jörgen G |
På vilket sätt skulle BNP vara en tidsderivata? OK att ddet är produktionen under ett år, men det är ju samma mätetal i alla länder som du jämför med, så det är ju fortfarande äpplen och äpplen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-17 15:28:00
|
|
Kent Davidsson svar på 5 |
Jag skulle hålla med dig om det som producerades år x var värdelöst år x1. Det är icke fallet. Om man nu skall jämföra välfärd i olika länder i ekonomiska termer överhuvudtaget så borde man ta hänsyn till värdet av allt som producerats någonsin minus värdeminskning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-18 12:34:00
|
|
Mikael Svensson |
Tja, visst har du en poäng i det. Det brukar ju jämföras med att om företag enbart skulle mäta intätkerna, istället för resultatet intäkter - kostnader. Sen finns det dock siffror som räknas ut av FN, tror jag det är, där man justerar för "sustainable economic growth". Där man åtminstone tar hänsyn hur miljön påverkar av den ekonomiska tillväxten/utvecklingen i ett land. Trubbigt förstås...men alltid något.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-18 14:50:00
|
|
Kent Davidsson svar på 7 |
Nja, BNP motsvaras visserligen av intäkter i ett företag. Det jag tar upp motsvarar snarast företagets totala värde i termer av substansvärde.
|
| |