Inlägg #1: Postat: 2002-06-10 17:46:00
|
Ramona Danlén |
Tack!
Efter att jag läst Lena Vikbergs svar förstår jag varför näst intill ingen vågar öppna munnen eller fatta pennan och ställa frågor. Men jag räds inte att få igång en debatt för det är det enda som fungerar så att fakta kommer fram istället för rykten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-10 18:44:00
|
Jonna |
1.Somalier får inte asyl.Under 90 -talet fick några hundra asyl, de övriga fick uppehållstillstånd pga humanitära skäl.Det var som bekant en hungekatastrof plus ett inbördeskrig i Somalia i början av 90-talet.Nu är det fred och situationen är bättre.2. Kurder i allmänhet får inte asyl. Vet inte om kurder från Irak ska få/har fått det.
Irak är nog inte deras semesterland nr 1 i vilket fall.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-10 18:50:00
|
Lena V |
Fredrik; Man kan ställa frågor på olika sätt. Vad Ramona är ute efter, vet jag inte. Men hennes text är genomsyrad av en ganska fientlig attityd gentemot invandrare. "Får dom veta att vi här i Sverige inte slår våra barn?" "90 jobbar inte under dom första fem åren var kommer dom siffrorna ifrån och är "utredningstiden" inberäknad?". Ramona verkar bekymra sig över bla vad flyktingarna kostar, men nu har jag minskat hennes oro, eftersom hon inte behöver oroa sig för vår skull:
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-11 09:05:00
|
Fredrik |
Kurder och somalier var mina egna exempel som Jonna visade att inte var helt lyckat. Kanske inte kurder får asyl, men det kommer åtminstone mycket kurder till Sverige. Eftersom jag känner några från turkiet vet jag att de gärna åker hem på semester, ofta för längre perioder.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-11 10:47:00
|
Bertram |
Kan de inte få bo här även om de inte sökt asyl då?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-11 15:49:00
|
Fredrik |
Jag säger inte något alls om invandring utan bara om svaret på Ramonas frågor. Jag tyckte inte riktigt att detta var ett svar på fråga nummer ett, inga värderingar från mig inlagda.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-11 20:35:00
|
Marcus P |
Bertram: Jo, visst borde de få det.
|
|