Feminism Für Alle

Inlägg #1: Postat: 2002-06-05 14:29:00
Marcus P
Jag håller med om att ordet "patriarkat" är rätt klumpigt och missvisande. Men jag tror inte att man kan beskriva feminismen utan att nämna det ordet. Och det jag gjort i artikeln är att beskriva de feministiska tankarna. Personligen skriver jag under på dem, men vill nog använda ett mer stringent ord än patriarkat när allt kommer till kritan. Mer om det i en kommande artikel.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-05 14:59:00
Bjarni
På samma sätt kan väl ordet "feminism" anses vara missvisande? I själva verket råder väl en tydlig symbios mellan begreppen "feminism" och "patriarkat" - de förutsätter varandra? Om du ska lansera ett mer stringent ord för "patriarkat" så måste du nog också ersätta ordet "feminism" med ett ord korresponderande till ersättningsordet för "patriarkat" Puh... blev invecklat det där.... Men det vore ju välkommet :-
Inlägg #3: Postat: 2002-06-05 15:06:00
Marcus P
I och för sig har du rätt. Ordet "feminism" korresponderar rent etymologiskt inte riktigt med den feminism jag beskriver. Men allvarligt talat, blir inte allt bara förvirrat om man ska byta ut alla begreppen?
Laddar...