|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-25 18:32:00
|
|
Sara |
heja anki!!!!!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-25 20:19:00
|
|
Sten |
Som kött är häst mörare än nöt. Men artikeln var väl en repris och det är ju ok om det blir nya läsare.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-26 14:16:00
|
|
Anki Lundberg |
Det kanske inte framgår i texten men jag äter inte kött. Jag har däremot slaktat 2 hästar i mina da´r. Mitt sto var 18 år gammal och hade fått en spricka i hovbenet. Utsikten för att sprickan skulle läka på en så gammal häst var liten.
Mitt sto hade levt ett helt hästliv, fått gå i flock med andra hästar, gå på grönbete, bli riden flera dagar i veckan och även lämnat tre avkommor.
fortsättning...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-26 14:17:00
|
|
Anki Lundberg |
Den andra hästen var jag tvungen att ta bort på grund av en medfödd skelettskada i ryggen som det inte gick att råda bot på. Skadan medförde även att bakbenen ibland låste sig. Han var bara 8 år.
Jag hade inte velat att dem fick åka ner till Italien för att slaktas. Självklart är det bättre att ett närmare slakteri används.
fortsättning...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-26 14:18:00
|
|
Anki Lundberg |
Hästar föds inte upp för köttets skull, de äger man och har som sällskapsdjur till ridning och körning tills det blir gamla och inte orkar längre. Det är skillnad mot köttkor och grisar som bara göds upp för att slaktas. Jag tror du missat budskapet i texten!
Byt ut skinkpålägget mot rökt, saltat hästkött, så slakterierna i Sverige kan ta emot fler hästar till slakt, som det är nu har det svårt att avyttra kött från häst eftersom svensken föredrar andra djurslag.
/ ANKI
|
| |