Inlägg #1: Postat: 2002-04-12 18:59:00
|
Bertram |
Är det verkligen så? Ligger det inte i kapitalismens natur att ständigt anpassa sig efter omvärlden?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-12 20:12:00
|
Flemens |
Det är väl här ideologierna skiljer sig åt. Jag ser det som att kapitalismen, med hjälp av militärmakt, cia, embargon, ekonomisk hjälp och annan "utpressning" tvingat tredje världen att acceptera kapitalism.
Visst, konspirationsteoretiker är jag kanske, men man blir det lätt tydligenom man lyssnar på andra åsikter än det som syns i mainstream media.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-12 20:16:00
|
Bertram |
Hmm... men vilka står då bakom kapitalismen? CIA, militärer och allt det andra har ju liksom inga företrädare som säger "Vi gör det här i kapitalismens namn. Amen". Det du säger kanske är sant, hur konspiratoriskt det än må vara, men är det kapitalism?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-12 21:59:00
|
Flemens |
Måhända jag tänker fel men du rättar mig säkert men utan "allt det andra" så skulle den nog inte vara så utbredd. Men du har rätt i att det kanske inte är kapitalism i sin renaste form, precis som den sovietiska kommunismen inte var det. Och administrationen o CIA säger inte att dom gör det i kapitalismens namn, utan för "frihet och demokrati" och det kan man ju inte argumentera emot, eller hur?
|
|