PPM är en bluff

Inlägg #1: Postat: 2002-04-12 14:18:00
Andreas
Nja, om mina fonder i stället hade stigit hade jag sett det som någon sorts mutor för att få mig att acceptera systemet.

Vi hade en blandekonomi med fria företag också när aktieägandet var under 10 procent, eller hur? Dvs fram till mitten av 1980-talet.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-12 15:55:00
jan
Visserligen, men jag kan inte se något fel i att aktieägandet och fondsparandet ökar. Detta torde ju också öka intresset för näringslivets utveckling, som ju vårt välstånd ytterst är beroende av. Det går upp och det går ner, det är bara att vänja sig. Det är dock en stor skillnad på aktiespekulation och långsiktigt sparande i aktiefonder. PPM-systemet bygger ju på det senare.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-12 17:38:00
Marcus P
Jag tror att principen att "folk i allmänhet ska bli aktieägare" snarast är skadlig för företagen. Eftersom allmänheten vill få största möjliga utdelning på sina aktier kommer fondförvaltare o dylika att sätta press på företagsledningarna att ständigt höja aktiens värde, dvs prestera inför kvartalsrapporten istället för att försöka göra långsiktig vinst. Så bra det blir...
Inlägg #4: Postat: 2002-04-12 22:27:00
jan
Jaha, och allt blir således mycket bättre, mer seriöst och långsiktigt och därmed bättre för landet om vi överlåter aktieägandet åt den finansiella eliten - som givetetvis inte är ute efter att få största möjliga utdelning, utan vadå?!
Inlägg #5: Postat: 2002-04-12 23:48:00
tobias
förutom den ekonomiska aspekten så känns det jävligt ruttet att behöva tänka på pension från man är 18 tills det är dags att pensionera sig. "individuell frihet" är inte alltid önskvärt för min del. I ett väl organiserat och civiliserat samhälle ska det mesta skötas automatiskt så man får tid över till annat.
Inlägg #6: Postat: 2002-04-13 16:05:00
Andreas
När också pizzabagaren nere på hörnet börjat spekulera i Nokia-aktier konkret exempel och oroligt spanar på text-tv efter upp- och nedgångar, har vi fått mer ekonomisk demokrati då eller bara något slags Lotto-samhälle? För mig ger det en illusion av deltagande.
Inlägg #7: Postat: 2002-04-13 16:06:00
Andreas forts
För övrigt verkar PPM själv uppmuntra till spekulation, genom att skriva om hur lätt det är att byta fonder och mer eller mindre uppmana till att man ska göra det så ofta man känner för. Tji långsiktighet, tycker jag.
Laddar...