|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-10 22:10:00
|
|
Mia |
Hm...så du Gisela försöker verkligen lyssna på vad Hannes har att säga då? Så bra. Och om han inte representerar folket kan han inte säga vad han tycker? Förstod inte vad du menade med det riktigt...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-12 10:37:00
|
|
Göran |
Gisela: Bara för att man tycker som majoriteten behöver man inte ha rätt! Försök tänk själv, jag tvivlar på att du gör det och är helt övertygad om att du inte ens har en egen ståndpunkt i frågan, utan känner tryggheten i att tycka som "alla andra". Bääääääää!Bäääää!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-13 00:43:00
|
|
Donken |
Göran: Problemet är att Hannes & co vill förändra samhället mot majoritetens vilja. De är beredda att med våld påtvinga de 98 av sveriges befolkning som inte delar deras sjuka idéer sin patetiska "revolution". Men de skiter nog i att ingen förutom några förvirrade 14-åringar håller med dem, för de är inte demokrater. De vet bäst och vad dom vill, så ska det bli. Jag tycker att de ger prov på den högsta formen av arrogans och människoförakt. För att inte tala om dumhet och naivitet... Usch.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-15 08:21:00
|
|
Anders Linnard |
Donken: Du uppvisar bara din okunnighet om vad de här rörelserna vill.
A: De anser sig inte vara representanter för några andra än sig själva.
B: Det är inte att göra revolution att göra motstånd.
C: Upprinnelsen på Avenyn var direkt självförsvar.
D: De tillerkänner inte makthavarna rätten att agera odemokratiskt, även om 98 gör det, vilket ju faktiskt är ganska sunt, eller hur.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-15 21:52:00
|
|
Daniel |
Gisela, det kan inte var så att det är du som är hjärntvättad då? Jag tycker nog att det verkar som du är dum och har "bestämt dig". Bara för att en majoritet av människor lever som dom gör så måste ju inte det vara det rätta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-15 22:54:00
|
|
Göran |
Donken:som jag har förstått det så handlar det om att människor som berörs av politiska beslut som tas i i-länder inte har möjlighet att påverka dessa. man har vidgat solidariteten, vidgat vyerna.testa det ngn gng...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-17 09:45:00
|
|
Donken |
Göran: Utesluter det faktum att jag argumenterar mot Hannes m fl att jag har solidaritetstankar? Vi lever i en demokrati: du har en röst, vad mer begär du? All makt åt dig? Gör något konstruktivt istället för att kasta gatsstenar eller försöka rättfärdiga det
Anders: Stora delar av de här rörelserna drömmer våta drömmar om en "revolution" utifrån deras idéer. Självförsvar, odemokratiska beslutsfattare: vilket jävla skitsnack. Din dynga väller alltså upp ur pur okunnighet och naivitet. Suck.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-17 12:54:00
|
|
göran |
donken:SOm sagt, alla de som påverkas av våra beslut SKA naturligtvis få vara med att bestämma, du är trångsynt och nationalistisk, Världen har krympt men din solidaritet sträcker sig till sveriges gränser, om ens så långt.jag säger det igen , vidga dina vyer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-17 14:11:00
|
|
Anders Linnard |
Donken: Min dynga väller upp ur det fakum att jag tillhör utomparlamentarisk vänster och att jag nog av den anledningen har lite bättre koll på vad den vill än vad du har. Så okunnighetsbegreppet kan du behålla för dig själv. Revolution betyder inte att man inför kommunistisk diktatur och bara för att man själv tycker att folket borde kasta av sig maktens ok, så betyder det inte att man tycker att man själv har rätt att göra det utan folket.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-20 15:26:00
|
|
Erik |
Tillåt mig småle :
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-21 01:57:00
|
|
Donken |
Göran: Man kan vara solidarisk utan att sympatisera med stenkastarna. Vi har förändrat vårat samhälle väldigt mycket de senaste decennierna - genom demokratiska beslut. Om man vill att landet ska föra en mer solidarisk politik kan man argumentera för det utan att kasta gatstenar. Jag lovar: folk har lyckats förr och om du har tillräckligt goda argument kommer du också att göra det. forts...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-21 01:59:00
|
|
Donken fortsätter diskussionen med Göran |
Rent generellt tycker jag att folk måste bli mer medvetna om det lidande som finns i världen - och hur lyckliga vi ska vara att vi lever i ett tryggt, demokratiskt samhälle där folk talar istället för slåss.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-21 02:21:00
|
|
Donken |
Anders: Du har rätt. Du har nog bättre koll på vad "utomparlamentarisk" vänster står för än jag. Jag har försökt läsa era informationblad någon gång men lagt av redan efter några meningar. De var fyllda av din typ av retorik - "maktens ok" osv, och när jag läser sådant blir jag bara ointresserad.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-21 02:27:00
|
|
Donken fortsätter diskussionen med Anders |
Har du varit i Zimbabwe? Du borde resa dit. Tacksamheten över att kunna återvända till ett tryggt, demokratiskt samhälle där det finns ett parlament med folkvalda politiker som diskuterar landets angelägenheter borde kunna tina även ditt djupfrysta utomparlamentariska hjärta.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-22 21:18:00
|
|
Emmini |
*fnissar lite åt Anders som snubblar över sig själv*
"De tillerkänner inte makthavarna rätten att agera odemokratiskt, även om 98 gör det"
Odemokratiskt agerande stött av 98 av befolkningen.. *suck*
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-04-25 11:49:00
|
|
Anders Linnard |
Emmini: Suck. Försöker du argumentera genom att kritisera språket på ett kommentarforum? Bland alla hatiska utgjutningar och allmänt dravel här, så tar du ändå priset på dumhet. Ibland går det undan när man skriver, framförallt när det är så många som har så mycket åsikter, trots att de inte har klartför sig vad som hände i Gbg.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-04-25 11:53:00
|
|
Anders Linnard |
Donken: Makten över ett språk är viktig. nu är "vänsteruttryck" tabu, medan man gärna pratar om managment och annat. det handlar självklart om en dagordningsförflyttning från vänster till höger. Om tio år kommer folk spy över högerretoriken istället. Så, jag förslår att du läser texterna en gång till och försöker förstå begreppen istället för att fyllas av vrede.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-04-25 20:14:00
|
|
Doken |
Anders: vänsteruttryck är ofta bombastiska och generaliserande, uttryck som inte fungerar i ett samhälle med våran utbildningsnivå. De uttryck som jag anar du kallar för "högeruttryck" är ofta låne- och andra ord knutna till det ekonomiska området, och som är väl definierade och fyller en funktion, även om de kan kännas lite pinsamt tidstypiska ibland - det erkänner jag villigt. För övrigt: Jag är inte vred, jag är harmonisk!
|
| |