Valt inlägg:
Ja du Leif - ibland går vi på kollisionskurs och frågan är om vi vill förstå varandra eller om vi inte vill bli förstådda.
Du kör med någon sorts försåtsskriveri som kompliserar replikerandet med dej - vore bra om du slutade med det - jag vill inte missförstå dej så om du också vill bli förstådd så skriv så du blir förstådd.
I #57 skrev du "att Iran och Kina skrattar åt oss" - du preciserade inte att det var ledarna du åsyftade utan länderna.
Du skrev även i så allmänna ordalag "Antar att dessa länder har riktiga think-tanks, där man får tänka. Har Sverige det, eller är vårt "think-tanks" slutna sekter?" Inte heller framgår det att det enbart gällde ledarna - möjligen skulle man kunna tolka det som så att det här i de slutna sällskapen du nämner handlar om etablissemangets folk.
Begreppet "harmlöshet" var mitt eget lilla tillägg och inget du uttryckt - förklaringen till detta begrepp finner du tidigare i debatten, närmare bestämt i #60
Citerar//särskilt högtstående verkar inte den kinesiska respekten för det enskilda människolivet vara. Inte heller deras randstater har någon anledning att förvänta sej någon jämbördig samtalspartner vad gäller kinesiska anspråk på grund och småöar som ligger nästan lika långt från kinesiskt fastland som sverige är långt. Va fan är det för diplomati - det får väl snarare betraktas som ren jävla ångvältspolitk.
Nej Leif med all respekt för ditt kunnande, men mot kineserna känner jag viss välgrundad misstänksamhet - ända från Maos kinautställning på Liljewalks på 70-talet - och sedan invasionen av Tibet.//sc.
Och längre fram i #68 efter det du irriterat dej på Citat//jag skulle snarare mena att deras mycket hjordmässiga nationalism är väl så farlig - särskilt med det överskott av manlig kanonmat som dväljs innanför då särskilt de kinesiska gränsena.//sc.
Alltså nej Leif - du har inte talat om harmlöshet - det är helt mitt eget självsvåldiga påfund som jag kommit fram till genom egen ativitet som jag har för mej brukar kallas reftivt tänkande - något jag trodde du var förespråkare för.
Så om det nu är deras ledare som genomskådat vårt hyckleri, och som du menar "kan göra vad de behagar i sina egna länder" för att de vet som jag snarare uppfattar det - dom stödjer sej på internationell rätt där länder åtnjuter en viss inre suveränitet, även om dom i vissa fall får stä ut med viss kritik från aktivistgrupper som protesterar lite var stans i världen när dom gör alltför flagranta övertramp - i vissa fall får dom även fördra vissa diplomatiska påpekanden från olika håll som nog närmast ses som en ren formsak i dessa sammanhang då atageerna bara helt pliktskyldigast framför några väl inlindade protester då det gäller stormakter som kina - för irans del ligger det mer pyrt till då det landet visserligen har en viss strategisk maktposition men i sammanhanget alltför liten för att undgå sanktioner.
Något som kina verkligen bara skulle skratta åt, skulle det uppstå något sorts sanktionskrig mellan kina väst så vet jag vems brallor som vilka skulle snubbla på runt skorna.
Är det inte snarare så Leif att när det gäller kina och väst handlar det om parter som i praktiken inte har något moraliskt försprång över huvud taget, bara olika moraliska gränser och skiljda bevekelsegrunder.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?