Valt inlägg:
Leif 57
Hur det förhåller sej med kina och iran vet jag inte, men jag känner stor skepsis vad gäller båda oavsett deras fantastiska tekniska utveckling som jag rent praktiskt bara hört talas om - varför skulle iran nöja sej med att plocka ner en drönare om dom kan - skulle tro att de där uppvisade exemplaret är en självbyggd atrapp eller ett måndagsex som trillat ner av sej själv - usa är väl inte direkt känt för någon högre kvalitet på sina produkter.
Men rent mänskligt sett så verkar det som om denna nymornade kinahype blundar för en hel del brister i människorespekten i båda dess länder - dock kan jag inte referera till några andra erfarenheter än det som en del flyktingar och avhoppare därifrån berättar om.
Och förståss en del närgångna program i radion som fått komma fram om kina nu som faktiskt någorrlunda nyanserat tagit upp både plus och minus i den kulturen - särskilt högtstående verkar inte den kinesiska respekten för det enskilda människolivet vara. Inte heller deras randstater har någon anledning att förvänta sej någon jämbördig samtalspartner vad gäller kinesiska anspråk på grund och småöar som ligger nästan lika långt från kinesiskt fastland som sverige är långt. Va fan är det för diplomati - det får väl snarare betraktas som ren jävla ångvältspolitk.
Nej Leif med all respekt för ditt kunnande, men mot kineserna känner jag viss välgrundad misstänksamhet - ända från Maos kinautställning på Liljewalks på 70-talet - och sedan invasionen av Tibet.
Min annalys är att västs ekonomier har bundit lis ris åt sin egen rygg genom att föda upp den kinesiska ekonomin till ett i dag ägande av en makt som med all sannolikhet inte är så positiv för den redan negativt vacklande kapitalismens balans. "Its coming many yellow" var det inte "Dyllan" redan på sjuttitalet nån gång - och därefter har det bara besannats än mer.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?