Valt inlägg:
Tackar hjärtligast för era kommentarer. Det värmer att det faktiskt finns folk som tar sig tid att läsa och diskutera så pass värdeladdade ämnen utan att skrika rasist och liknande. Förlåt min frånvaro, men jag har massor av projekt som jag måste ta hand om deadlines och dylikt.
Jag kan säga följande om Israel-Palestina situationen: Jag tror att frågan är mycket mer komplicerad än att det är Judarnas eller Muhammedanernas fel. Men det finns vissa fakta som måste! tas med i beräkningen runt det hela:
- Landfördelningen, som idag utgör Israel, Gaza, Västbanken och Jordanien har inte alltid hetat så. Somliga saker i bibeln är korrekta; såsom benämningarna om Galileen, Judeaa och så vidare kan inte alla på rak arm när hjärnan är mos av stress. Detta område har varit bestritt om "äganderätt" sedan långt innan vår tideräkning. Har det inte varit oss judar så har det varit romarna, har det inte varit romarna har det varit brittiska imperiet och så vidare.
- Konflikten av idag består i hur det brittiska imperiet och FN skötte hela fördelningen under 1900-talet. Britterna "ägde" hela området, och gjorde en miss i att lova hela området som ett "transjordanskt" område när dom började tappa greppet om det hela. I detta transjordanska rike skulle hela massan som är Jordanien, Israel och Palestina ingå. Men efter andra världskriget, med stor inverkan av de Zionistiska rörelserna som fanns där, tyckte man att man skulle fördela området till ett Jordanskt kungadöme, öster om Jordanfloden, och två riken vid kusten. Zionisterna sade att allt var bra, bara man fick ett område som kunde bli en judisk stat, men arabvärlden nekade alla förslag som lades fram på fredligt vis och de militanta zionisterna tröttnade på allt velande och "skapade" staten Israel.
- Det "palestinska folket" har ingen, direkt, stamtavla som gör dom till ett unikt folk i det sandiga helvetet som detta bestridda landstycke utgör, utan om man är nitisk och följer deras folkrörelser så kan man klart och tydligt se att dom är en del av den jordanska stammen, som i sin tur kommer från andra delar ur den arabiska sfären.
- Namnet Palestina kommer från romarna, och var från början "Philistine": Vilket man kan säga betyder ödsligt land/en törn i ögat.
Det finns mer fakta man bör ta med i beräkningen, men jag tror jag med hjälp av detta kan föra ett rationellt argument.
Jag säger inte, och kommer aldrig säga, att den Israeliska staten gör rätt när man bombar gazaområdet och bygger bosättningar på västbanken, utan konsensus från världssamfundet. Men! staten Israel har aldrig varit omedgörlig, och har i många situationer erbjudit den Palestinska sidan exakt det avtal dom hojtar om i dagsläget. Varje gång har man dock bemötts av intifador och hot om att driva ner hela det judiska folket i havet, alternativt att hela landet skall tvättas med judarnas blod. Idag kan jag förstå att IDF och Knesset ställer sig skeptiska till att Palestina vill ha fred.
Detta hindrar dock inte att man skall sätta sig vid förhandlingsbordet igen. Jag tycker dock, som en stor del av Israelerna, att uppgörelsen om fred och gränser måste göras utan omvärldens inblandningar, då det är FN:s idioti som skapat situationen.
Se följande: http://www.youtube.com/watch?vO7ByJb7QQ9U&featureshare&listFLnighY9tNWcBt305rq2vYYQ
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?