Valt inlägg:
Kidulthood fanns tyvärr inte på youtube, utan den enda jag hittade var just Adulthood.
Ghettofieringen av många stadsdelar i London är skrämmande, och då talar jag inte enbart om ställen som Kensal Green, Clapton och liknande. Utan då talar jag även om den mer "klassiska" ghettofieringen som fanns under det tredje riket, där judar förs samman i separata stadsdelar för att "hållas för sig själva". Att detta är självvalt i Golders Green och Hammersmith gör ingen större skillnad för mig, som ateist, men ändå kulturell jude.
Ett ghetto är ett ghetto, och ju mer isolerat en sådan stadsdel är, ju svårare blir det att faktiskt bygga de broar som behövs, om vi nu vill kunna samexistera med "främmande" kulturer.
Och det är ännu en sak: Vad är det som gör en kultur främmande? Är det att vi inte är uppvuxna i den själva, eller är det bara att den är lite exotisk? För mig, som har mycket familj i Israel och själv har bott där under mina barndomsår, är inte islam särskilt främmande.
Islam är långt mycket mer än en religion och en politisk ideologi, det är en kultur som är byggd på hat mot alla "kuffar" orena/otrogna/hundar, förvånansvärt får mycket mera plats i detta lilla uttalande som existerar runt i världen. Jag besökte Gaza under min tidiga vuxna ålder och hörde Imamer läsa utdrag från koranen om hur t.om stenar skulle "vända sig mot de otrogna hundarna, och skrika Oy, Muslim! Det gömmer sig en jude bakom mig! Dra ditt svärd och skär av honom skallen!!!". Strax därefter fick de sekulära palestinierna föra mig i säkerhet, för att en grupp på över 100 rosenrasande palestinier var på "judejakt".
Sympatiskt? Icke... Jag skulle vilja påstå mig känna många religioner och kulturer, då jag levt ett ganska flackande liv, inte bara i Skandinavien, utan även i mellanöstern och asien. Så det handlar inte, för mig i alla fall, om någon "främlingsfientlighet". Utan för mig handlar det om att jag inte gillar den religiösa skaran särskilt mycket, över huvud taget.
Och det är, faktiskt, synd att jag inte kommer få särskilt många läsare av det här. För jag känner, personligen, att jag har en ganska balanserad syn på saken. Även om jag är oerhört islamkritisk. Jag är dock, inte enbart islamkritisk, utan är även mycket kritisk till alla religioner med en Abrahamistisk gud. Jag är även kritiskt inställd till hinduister, buddhister och konfusianister.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?