Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hur tänker Fredrik Reinfeldt, när han vet om det här som han inte gärna vill tala högt om? Fler muslimer i fängelser medför svårigheter Publicerad den 30 november, 2012 kl 11:15- Share on facebook Share on print Share on email Share on twitter More Sharing Services 5 -Inrikes Många av fångarna på Sveriges alla fängelser är besvikna och kritiska till att det är så svårt att få träffa imamer för samtal och andlig vård- Det är stor skillnad mellan antalet fångar som vill träffa en präst eller pastor i jämförelse med fångar som vill träffa en imam. Enligt en kartläggning som kriminalvården tagit fram är intresset mycket större att få träffa en imam. – Jag frågade efter en imam men fick till svar att det inte fanns resurser, säger en av fångarna på Kumla-anstalten. -Det är nästintill omöjligt att veta exakt hur många av Sveriges omkring 5000 fångar som är muslimer, eftersom att det är olagligt för myndigheter att föra någon statistik. Chefen på Kumla-anstalten uppskattar att i vart fall var tredje intagen är muslim- Kostnaderna för andlig vård på anstalterna i Sverige är ganska höga. Kriminalvården betalade ut 8,8 miljoner kronor under årets åtta första månader. Av detta gick ungefär 500 000 kronor till imamer. Till det måste man räkna in att Svenska kyrkan inte tar betalt för det arbete de gör på svenska fängelser- Imamer vill ha mer ersättning och mer tid för att kunna besöka fler muslimer på de svenska anstalterna. – Det behövs mer tid. Som det är nu har jag inte möjlighet att besöka alla som vill träffa mig, säger Hazim Gurda, imamen som besöker Kumla-anstalten. -En intagen hade bett om att få träffa en imam när han satt på Kronobergshäktet. Detta var dock något som inte gick att ordna. -På Kumla-anstalten är man medveten om problemet, och man ska se över detta.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?