Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#50 Ledsen Jocke att jag ska behöva skriva dej på näsan att mina formuleringar har en satirisk udd som borde kännas igen i de organiserade motsättningsreligionernas normala språkbruk. Och att du/vi inte tror på mej tolkar jag som ett gott tecken så länge du/vi inte fastnar i det etablerade maktreligionernas garn. Som du vet är deras krokar agnade med både lögner och fagra löften utan täckning. Får även rekommendera dej att citera lite mer preciserat om du vill att jag ska bemöta det du skriver som bara tomma ord. Och skulle jag vara okunnig så är vi troligen två - du får helt enkelt finna dej i att jag inte tyr mej till samma kunskapskällor som de du ammar. Och detta var det dummaste jag läst från dej "Kristendomen innebar att asatron försvann, med dess människooffer", men Jocke kristendomen innebar bara att överheten tog död på de uppstudsiga i guds och jesu namn - dessutom i sådan mängd att det blev kännbara hål i populationen - ta bara inkvisitionen som exempel - som väl är det du menar med "bakslaget i den mörka medeltiden". Men dessa pogromer var knappast de enda. Du har tidigare berört vad de "muslimska lärda" haft för sej, men även under muslimska baner har övergrepp skett - både i europa och i afrika. Nej Jocke - religionen är inte den mest ekonomiska och allena saliggörande väg mot mänsklig utveckling och inte mer humanistisk än primitivare folktro där individen på grund av dess fåtal var för värdefull för att offras. Förvisso har du till viss del rätt i att det inte finna något facit att tillgå för spekulationer om mänsklig tillvaro utan religion, men för att kunna lämna denna hämande lögnsko som kostat mänskligheten så mycket lidande måste vi ändå försöka tänka oss den möjligheten - annars kommer vi inte ur denna religiösa primitivism. Den religiösa historien kan som studieobjekt lära oss mycket om flockmentalitet och massindoktrinering och vad människor kan fås att göra av rädsla för att bli betraktad som avvikare, bannlyst, fredlös. Uppenbarligen nöjer vi oss inte med svaren som gavs då av religionen - i dag önskar vi andra svar som är mer realistiska - ganska många människor har mindre benägenhet att söka sej vidare från förfädrens inkrökta och nedskrämda övertro på gudar, jungfrur, och brinnande buskar - var i stället glad för det Jocke, att människor mognat lite mer, börjat kunna tänka själva - varför detta bakåtsträvande? Glad är i alla fall jag att du inser att det gäller framtiden, och att det handlar om att tygla både religiösa och politiska överdrifter. Varför tror du att jag vill bevisa "Guds icke-existens", rent logiskt är den självklar - men annars är det omöjligt att bevisa något som inte finns och varken kan ses höras eller kan visa sej. Och att tillskriva detta någon sorts intelligent plan för det värsta rovdjur som någonsin under jordens historia försökt ta livet av sej själv och allt annat levande är väl ändå befängt? Att detta gud dessutom skulle ha skapat en ondska att brottas med i brist på bättre sysselsättning och i den matchen använda människan som slagträ är befängt upphöjt till sanslöshet. Det enda jag i fallet gud har kunnat konstatera är den möjliggörande kraft som förorsakar alltings befintlighet, denna egenskap kan inget annat göra än att möjliggöra det som varit är och ska komma, men kan inte göra detta med avseende på om det är ont eller gott, kärlek eller hat - BARA MÖJLIGGÖRA DET SOM MÖJLIGGÖRS, utan moral utan att värdera - bara möjliggöra - önskar vi kärlek så ÄLSKA!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?