Valt inlägg:
49 Bizon "medan organiserad religion är en styggelse och maktfaktor som mänskligheten skulle ha mått betydligt bättre utan. Vi människor behöver förstå att den sanna religionen inte finns"
Du orerar värre än en aytollah tror jag! Eller än en kristen missionär. "Ni måste tro som jag, alla era organiserade religioner är mig en styggelse, jag har sanningen: Gud finns inte! Amen!" Makalöst, att du orkar! Och vi tror inte på dig Bizon!
Sats 1 i citat vet du överhuvudtaget inget om, mycket talar för att du är helt enkelt okunnig.
Det är dels en fråga om utveckling hos den ofullkomliga människan. Kristendomen innebar att asatron försvann, med dess människoffer. Sedan kom bakslaget med den mörka medeltiden i väst, förföljelse av både religiös och vetenskap. Och "människooffer" igen. Idag sker de politiskt.
Under den tiden satt muslimska lärda och översatte glömda grekiska och romerska vetenskapliga skrifter, vilket Islam uppmuntrade dem till. De tog också influenser från Indien och Persien, tog hit våra siffror, inklusive den okända nollan. Utan Islam hade därmed nollan dröjt, med försening i västs utveckling.
Religionen är alltså en viktig del av människan kulturella men även vetenskapliga utveckling.
Det är överhuvudtaget meningslös att spekulera i mänsklig tillvaro "utan religion", deinition? historisk sett. Människor ville ha den, vissa eller alla, "fåren". Det förde dem samman, det gav vissa svar som de nöjde sig med då. Moraliska regler.
Allt sådant här hoppar du bekvämt över, gång på gång!
Skriv då en artikel om hur livet hade sett ut under mänsklighetens historia, men helt utan religioner! Ser fram emot en sådan tuipnaros!
Nu gäller det framtiden, att tygla både religiösa och politiska överdrifter.
Går inte på individnivå endast, utan både partier, länder och religioner, måste inkluderas. Varför du lägger ner sådan kraft på att bevisa "Guds icke-existens" kan man ju fråga sig. Har du gjort det?
Helt ointressant för andra, utom för "de redan frälsta" förstås.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?