Valt inlägg:
Jag tror inte att religion i sig är farlig.
Religion ger i sina bästa stunder en förklaring till våra ständiga frågor om mål och mening med våra liv.
Frågor om varför jag lever och vad jag ska göra med mitt liv har besvarats ev religion - alltså med hänvisning till högra makter, makter som har sett ut och ser ut på alla möjliga och omöjliga vis.
En föreställning av dethär slaget kan en enskild hålla sig med - eller miljontals människor.
Det farliga i sammanhanget är när religionen antar en världslig skepnad.
När religionen antar en världslig skepnad och blir kyrka, samfund, sekt kan den bli farlig.
En kyrka, ett samfund, en sekt skapas av en högmodig människa som utger sig för att vara den Sanna Uttolkaren av religionen, den sanna uttolkaren av religionenes svar på alla frågor.
I sina värsta stunder har religionens världsliga skepnad kyrka, samfund, sekt utplånat kulturer, mördat enskilda, mobbat fritänkare.
Jag tror att det är viktigt att skilja på tanke/värderingssystemet religion och dess världsliga form, som är kyrka/samfund/sekt.
Jag är inte religiös själv. Religion är för mig ett ett passerat stadium i människans utvecklig, i människans sökande efter mening och mål med tillvaron.
Vi har sedan hundratals år tillbaka nya medel att förstå oss själva, världen och vår plats i världen.
Jag vet att det finns människor som har räddats av tro - men i grunden handlar det om tror jag att de behöver någon de kan lita oförbehålsamt på, dvs någon som älskar dem.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?