Valt inlägg:
Bizon: Varför jag inte svarat om sanskrit är för att jag inte är tillräckligt påläst om hinduismen och dess språk. Efter en kortare dykning i ämnet har vi båda två rätt i definitionen: Sanskrit är samlingsnamnet som västvärlden använder de religiösa skrifterna, och har ursprung i att man inte orkar lära sig de egentliga namnen som refereras till atman, braman, vishnu, ganesh, krishna och så vidare. Men Sanskrit är egentligen i ren bokstavstolkning ett indoariskt språk.
Jag har lite för mycket på min plate för att svara på allt, men tyckte iaf. att det var värt att svara på det om inget annat.
Harmoni: Det är klart att dom gör det, likväl som alla andra religioner som finns i världen. Och jag vill att dom själva skall plocka bort sitt påtvingade/självvalda epitet för att bara kalla sig "en människa". Utan religiösa motiv är vi ett steg längre mot att förstå varandras kulturer, och på så vis sluta upp med att dra in varandra i specifika stereotyper.
Grejen är att du är så otroligt nära att komma åt det jag vill komma åt, men ändå en bra bit därifrån. När du applicerar samma tanke kring alla religioner har vi nått samma våglängd.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?