Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jocke 14 Universum har oavsett konsistens alltid funnits. Och mycket riktigt "en gud är inget svar på det mysteriet". Att det alls ses som ett mysterium har med vår begränsade intelligens att göra. Och ja - det är inte gud som skapat människan, det är människan som skapat bilden och föreställningen om diverse gudar. Men om vi en gång hade behovet att täcka upp våra iakttagelser med föreställningen om en gud bakom allt så kanske vi kan föreställa oss att vi "mänskligheten" liksom det lilla barnet en gång närmar oss tiden för en ny mognad, att vänja oss av med vanan att dia vår mor - och även att suga på tummen. Ja för mej känns det bra att veta att det inte existerar någon stackars gud som i evigheters evigheter tvingas att lida för det helvete den skapat - på samma sätt som det känns rätt bra att en figur som Jesus rent empatiskt bara inte får ha funnits - tänk dej själv att du av din pappa tvingats genomlida alla helvetets kval då du långsamt plågats till din död inför ögonen på din pappa och alla andra du säger dej älska. Tyvärr den sista verklighet som mången människa av andra människor tvingar genomlida - men att detta skulle vara iscensatt av en gud talar mot allt förnuft och mot allt vad kärlek skulle kunna heta. Ja jag tycker att livet är ett helvete för alltför många - och själva upplägget med det ständiga ätandets förbannelse där du/vi tvingas gnaga på varandras ben. Det är ingen kärleksfull konstruktion - det är en konstruktion som bygger på lidande, sorg och ond bråd död. Tror du att det skulle vara det enda jag tagit till mej ur religionshistoriken eller att jag bara snävt skulle vara insyltad i den judisktkristna religions och världsuppfattningen så har du missat mycket i tidigare diskussioner i ämnet - hur är det med minnet Jocke, du var ju med också då? Att skapa en förljugen gudsbild till fromma för den lidande mänskligheten ??? det kan du inte mena? Så har just det kristna arvet använts - lid nu här på jorden så får du din lön i himlen! Nej Jocke - du vill säkert väl, men tänk efter - tror du verkligen att det gör världen du faktiskt lever i bättre, tror du att dessa nu av gud försummade livslotter kommer att förändra den skitiga värld dom är satta att lida i då det bara är för det korta och flyende livets tid - lönen kommer i himlen. Nä jag kan inte tro att du menar allvar. Rätt cyniskt att du hänger dej fast vid dylika gamla förtryckarlöften som hållit människor i armod alldeles för länge. Jocke - vi människor måste lära oss att se saker och ting för vad de är. Att jag kan ha fel - visst! Men så länge verkligheten inte ger mej belägg för annat än det jag ser och tycker mej förstå så får jag leva med den möjligheten och det gör jag hellre än att låta mej ammas in i en massa medvetandebegränsande lögner som är ägnade inget annat än att göra dej och mej till duktiga idioter - ja då håller jag mej till de förståndsgåvor livet försett mej med hur illa jag än tycker om dess konstruktion - det är det enda sätt jag kommit på för att inte svika varken mej själv eller livet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?