Valt inlägg:
Att jämföra Valerie Solanas attack mot Andy Warhol med den hotbild som sägs finnas mot Lars Wilks, tycker inte jag är så bra. Vad jag har kunnat utröna så berodde Solanas överfall mer på en personlig relation till Warhol än att hon tyckte illa om hans konstnärliga sätt att uttrycka sig.
Wilks bilder av Muhammed som rondellhund fungerar som att han spelar på ett piano och använder de tangenter som han vet triggar de riktigt extrema uttolkarna av islam. Med detta inte sagt att det är riktigt att hota Wilks. Varför inte föra debatten i en mer konstruktiv anda om vad islam, och även andra religioner, egentligen står för? Identifiera de extrema grupper som verkligen utgör ett hot.De flesta av världens miljontals muslimer ställer sig inte bakom att ta död på alla som inte tycker som de.
Frågan om huruvida man kan veta att det är Muhammed som Wilks avbildar, eftersom det inte finns några bilder på profeten, kan ju ha en annan förklaring. Han kan mycket väl ha blivit muntligt beskriven och den beskrivningen har hängt med genom århundraden. Förövrigt finns det väl heller inte någon nu levande människa som helt säkert kan säga att Jesus faktiskt såg ut som han gör på alla avbildningar. Kanske var han i själva verket en liten krumryggad och låghalt man?
Vad jag vill säga med det här är att vi tycks ha reducerat debatten om yttrandefrihet till att sådana som Wilks och de extrema muslimerna för den åt oss. Vi andra sitter som på en tennismatch och följer spelet;
"40 lika, skicklig stoppboll av muslimerna, Wilks servar".
Varför avbildar vi inte påven som gravid med en kondom på huvudet, och låter honom oja sig över att han inte använde den eftersom han inte får göra abort eller skilja sig från sin elaka partner.Detta är verklighet för många kvinnor i katolska länder år 2012.
Själv har jag roat mig med att rita en bild på Lars Wilks som visar vad jag tycker om honom.Kanske kan jag publicera den här på Sourze och så får vi se vilka reaktioner det väcker!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?