Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#11, ASP, Förhalning från din sida tillsammans med mitt ev. fusk, jag är i det närmaste chockkkkadd! Ottomanska riket eller "imperiet" sviter efter engelsk och fransk inblanding. Mehmet V var officiell statschef för de sista resterna av Osmanska riket så sent som fram till WW1. Den egentliga potentatorn var ju Enver Pascha som självutnämnde sig till både generalmajor och krigsminister då de klev in i kriget. Pascha fick fly till Tyskland efter kriget och Mehmet VI den sista sultanen fick sitta en kort tid, under den tid som Atatürks republikaner erövrat själva Turkiet. Varefter republiken Turkiet utropades 1923. Nu till frågan som du så oskickligt undvek. Kemal Atatürk, visste hur man både söndrar och enar. För att ena, valde han ett språk, genom att marginalisera persiskan och arabiskan och samtidigt marginalisera kyrkan. I Sverige är det precis tvärt om, har en artikel på gång gällande svensk språkvård och budgetpropositionen för kommande språkskolor 2013. Du känner ingen Ny Kemal Atatürk med svenskt medborgarskap jag kan intervjua. Uppgifterna gällande det osmanska förfallet i "modern tid" får du gärna revidera.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?