Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ja Brunne - det blir väl till att ta tag i skiten - en bra grep har jag, och det som är förbrukat ska ut på dyngstan. Jag hade ett ärende till Farsta i stockholm i förra veckan - där hade mina föräldrar en gång byggt sej ett radhus - egnahemsrörelsen ordnade med arrenderade tomter och kollektivt inköpt material - ett billigt sätt att bygga sej ett hus för folk som klarar av att jobba - alltså att dels dagtid försörja sej och sina barn och att sedan på kvällar och helger bygga på huset - en prestation bara det, och fint blev det. På den tiden kryllade det av blonda ungar i varenda gränd och min mamma drog sej tillbaka från arbetslivets hets genom att ägna sej åt en betydligt trevligare verksamhet - hon blev en så kallad kommunal dagmamma, något hon sysslade med tills hon fick pension. I dag så där en tjugo år efteråt hade gatubilden där i farsta förändrats helt - av lintottarna syntes inte ett enda spår - men förvånande nog mitt på dan då jag kommer ihåg att förr alla arbetade och centrum möjligen befolkades av några mammor med en knippa ungar i släptåg handlade mat, samt en och annan skolunge på väg från skolan, men nu i stället kryllade av liv och mångkultur - alltså detta måste väl ändå vara ett exempel på en gigantisk global folkförflyttning - förmodligen var det nattarbetare som så här dagtid stal sej till att flanera en stund innan nattskiftet - kan tro att dom ville visa upp sina fina exotiskt heltäckande kläder som skiftade i vackra färger - inte alls såna där grå eller svarta klädnader som kvinnor från Afghanistan och andra platser brukar bära utan riktigt chica kreationer. Men mansfolket såg ut som Slatan nästan allihop när han kommit hem från en månads semester på Seychellerna - förutom en hel del gubbs som verkade ha legat där på stranden i minst ett halvår. Den språkliga kavalkaden var även den en upplevelse jag får nog ta och hoppa på den där kursen Ufs utländska för svenskar för att åtminstone kunna uttala orden "välkommen du sköna nya värld" på några av de mest gångbara tungomålen.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?