Valt inlägg:
Egentligen tror jag inte du menar det du skriver, detta läser jag mer som en trigger för att skapa debatt. Emedan, lön som motivator fungerar egentligen endast negativt, det vill säga att den som känner sig underbetald kan få sänkt motivation medan den som känner sig överbetald vilket ingen i praktiken gör inte för den skull få höjd motivation. Herzberg
Vi se två olika utvecklingslinjer vad gäller de konsekvenser underbetalning får vad gäller lärare och syrror. Vad gäller lärare så sjunker kraven på de som antas varför det blir allt fler päron bland lärarstudenterna medan talangerna sökar andra , bättre betalda, yrken.
Vad gäller syrrorna så är antagningskkraven på de flesta institutioner som utbildar syrror fortfarande höga, e.g. Lund. Att inte syrrorna betalas bättre än vad som är fallet idag resulterar att många röstar med fötterna och tar arbete i andra länder där de uppskattas bättre än i Sverige.
Att syrrorna med anledning av sin kamp för att få rimliga löner slulle vara mindre engagerade än om de snällt varit tysta och nöjt sig med smulor är trams. Något som jag är övertygad om att redaktören egentligen inser.
Följden av underbetalning av lärare och syrror leder till att det kommer in allt fler päron på lärarlinjerna och att syrrorna tar jobb utomlands. inte bra alls.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?