Valt inlägg:
Jo Jan - det ligger något i det du säjer - men jag spanade och sökte jag också en gång och ju större insikt jag fick i det kyrkliga skenheleriet dess då tveksammare blev jag, och till slut fanns ingen återvändo. Jag gjorde mina lovar även i frikyrkligheten och där var det inte mycket bättre.
Föreställer mej att det "tvärsäkra" i mina funderingar är de frågor jag ställer - det är ju klart att det är retoriska frågor som det är svårt att ge ett svar på som inte sätter den egna tron i gungning vilket är meningen då jag har den uppfattningen att det är ur rent pedagogisk synpunkt viktigt att var och en ifrågasätter sin tro. Vad är rimligt och vad är orimligt att tro?
Men är det någon som kan svara så visst - jag är inte sämre än att jag kan ändra mej - fast jag tror att det blir svårt för mej att göra en helomvändning :- Det skulle väl vara om himmelens portar slår igen mitt framför nosen på mej och jag får försöka ta mej till "saudi" varmare? jovars! Men man får lov att ta med sej en konservöppnare, för var håller alla jungfrur hus? Jo dom går omkring i burka.
Jag har väl dragit den där gamla historien för dej,,, den om killen som blev hänvisad till hornpärs domäner. Han blev av den höge djävulen själv förevisad alla förnämliga inrättningar där nere i de varmare trakterna och förundrades storligen över hur fint det var där.
Mest förundrad blev han av de undersköna nakna kvinnorna som figurerade var han än tittade - dom log så inbjudande mot honom att hans hjärta gjorde riktiga frivolter i bröstet - och i sitt aningen upprörda sinne hoppades han att förevisningen skulle sluta snart så att han kunde påbörja umgänget med dessa fagra damer.
Men,,, dristade han sej till slut att fråga - bäste herr djävul sa han - jag förstår inte - hela livet har jag bara hört ont om detta helvete, men det förefaller mej nu som om det är rena paradiset.
- Jo jag kan hålla med om det, sa djävulen bekymrat. Men det kanske inte är så paradisiskt som du tror.
- Jodå, sa sa vår vän Syndaren - jag ser ju själv hur fint det är med mina egna ögon.
- Jasså, sa Hornpär menande. Du får väl ta och kika på damerna därborta lite noggrannare.
Vår vän Syndaren närmade sej damerna lite mindre kaxigt nu, men fram kom han med Hornpär i hälarna - titta noga nu uppmanade djävulen syndaren, och syndaren tittade så ögonen höll på att trilla ur skallen på honom.
Plötsligt stelnade Syndaren till, och vände sej frågande mot djävulen som mötte hans blick med ett sorgligt leende och nickade bekräftande.
- Men sa Syndaren - dom har ju ingenting mellan benen, dom har inget kön! Hans röst skar sej och hans ansikte förvreds i en förtvivlans grimas då han åter kikade på de fagra och förföriskt leende henorna.
- Jo, förstår du sa Hornpär med ett stänk av sympati i sin annars så skrovliga stämma. Han suckade och sa med stor bitterhet - det är det som är ett helvete!
Ha det så gott du med ;-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?