Valt inlägg:
Bengt O Björklund
Själv känner jag som du starkt för de romer eller som jag föredrar att säja zigenare som kommer hit till detta lilla land eller är boende här sedan länge, dessa människor har varit en del av mitt liv och uppväxtmiljö ända sedan jag som grabb lekte i de sigenarläger man nu för tiden inte ser så mycket av.
En viss boendeintegration kan vi väl i alla fall konstatera förkommit - även om inte det gäller folk med turistvisum från rumänium.
Lustigt är det inte men intressant att judar förföljts pga sin judiska religion, men zigenare har betraktats med misstänksamhet trots att dom är kristna.
Kristna människor med så kallade kristna grundvärderingar som förföljer andra kristna.
Att det helt klart finns zigenska tjejer som behöver skydd av samhället precis som många kurdiska och somaliska flickor och säj mej vilka etniska folkslag som inte har ungar som behöver skydd från deras kulturers vansinne? Därmed inte sagt att det inte finns något gott även i dessa.
Att HVB-hemmet i Vingåker inte fått någon beläggning är i mina ögon mindre konstigt ur ett integrationstänkande även om integrationsministern var på plats så kan ju eftertankens bleka krankhet ha drabbat de administrerandes samvete - är det rätt att medverka till etnosegregation?
Du menar inte en enda kommun placerat en enda romsk tjej på detta hem - väl an då bara detta att detta hem har en välkänd geografisk belägenhet och utsatta flickor vanligen behöver skyddat boende.
Ingrid Schiöler, som du refererat till är troligen fel ute då hon undrat om detta fenomen handlar om diskriminering av just romska flickor.
Inte ens att socialförvaltningarna inte använder de entreprenörer som erbjuder sina tjänster till respektive kommuns behov av ungdomsplaceringar är särskilt unikt - mängder av sådana hem står tomma sedan dom startats för att sedan helt tyst avvecklas. Orsaken är att så länge förvaltningarna har redan upparbetade HVB-hen så används dom i första hand - först då det är total brist kan någon nysatsning prövas.
Att rasistiska och "antiziganistiska" kommentarer ökar i olika medier ju mer romerna eller motsvarande andra etniciteter uppmärksammas kan nog stämma, men då måste man fråga sej varför - retoriskt frågar jag då om det kanske beror på att det finna andra eftersatta grupper utan särskilda etniska skyddsfaktorer att åberopa som som känner sej helt marginaliserade? Mitt tips är att det är där skon klämmer.
Sedan tror jag du gör ont värre genom att använda ord som "smygnazister" i dessa sammanhang - det är vanligen vanliga människor som känner sej åsidosatta och orättvist behandlade.
Att det finns myndigheter som inte lever upp till de direktiv de är ålagda är förvisso sant - men går att göra något åt genom att sådant uppmärksammas - och lättare blir det då den här typen av frågor börjat intressera advokatkåren då skadestånd numera börjat kunna utgå vid uppenbara felhanteringar av kommunala angelägenheter - advokater är bra på att vädra sej till lukten av pengar.
Ja "vad problemet än är så kvarstår" inte bara "misstanken om att något är helt fel" utan det kan vi nod lite till vars konstatera.
Kan vara en lösning för tjejerna i Vingåker att använda sin utbildning och hemmet till svenska tjejer som behöver omsorg.
Så undrar du vad som händer med de romska tjejer som blir placerade idag? Förhoppningsvis får dom det skydd dom behöver på hemlig ort och slipper riskera att släkten belägrar hemmet för att kräva tillbaka sitt förlorade lamm.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?