Valt inlägg:
31
Jocke - det är varken bra att underskatta eller överskatta sina medmänniskor - och då undrar jag vad det är som får dej att tro att jag inte ser orsak och verkan bakom religionens orsak?
Visst frågar du "Behövs den idag?" varför jag felaktigt utgick från att frågan var hypotetisk då ju var och en själv avgör den saken för sin egen del om det står rätt till vill säja - påtvingad religion av den typ som kristendomen varit sedan lång tid tillbaka och uppenbarligen vissa musimer ivrigt förfäktar om sin islam då de tillverkar martyrer av varandra på löpande band - samt önskar bre ut sej hej vilt i ett land som tagit emot dom som flyktingar - ja och varför har dom flytt? Jo deras kulturform som grundar sej på deras religiositet och muhammeds läror är så pass destruktiv att dom inte kunnat bo kvar i det land dom föddes.
Mest är det den religiösa extremismen jag anser borde utrotas - sedan får vi människor alltid se upp med totalitära idéer varifrån dom än kommer. Världsherraväldets ambitioner i judisk, nazistisk eller muslimsk tappning kan bara bli fel - det kommer alltid människor som vägrar böja sej för egendomsfol, herrefolk eller kalifatistiska folk - du vet ju hur det gick för den katolska kyrkan - den växte och växte tills den sprack.
Folks andlighet tror jag är mindre farlig för andra människor än organiserade maktreligioner och mer nödvändigt än religioner är ett globalt resursadministrativt samfund som dessutom vakar över mänskliga grundvärden med avseende på folklig fred och frihet klotet runt.
För övrigt är det trevligt att du är så generös att du anser att folk ska få välja sin ateism om så önskas - nu är det väl just inget jag skulle välja om det fanns alternativ - jag skulle hellre se att en gud med lite ansvar för sin skapelse förhindrade denna skapelses rovdrift på livet och sej själv - men en som skapar ett sådant helvete som jordens liv och sedan lämnar det vind för våg - kan jag inte annat än tro inte existerar eller inte har förmågan att göra något åt eländet.
Sedan, min bäste Jocke - påstår du en aning överilat att vi inte har något svar på tillvarons mysterier! Jag ska väl bara tala för vad jag har - så är det något du vill veta beträffande den saken så fråga bara - du vet att jag gärna står till tjänst.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?