Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#Thomas, du svarade inte på min fråga om du rymt. Nu har jag varit på bibblan, jag har läst på, men dock icke inte den danska fabeln. Vad säger du om den här lilla åsikts-katekesen? "Och dock: när svensken blir tvungen att tänka sig in i en sak, slutar det oftast med att han ser den både djupsinnigare och mångsidigare än dansken. Ty egentligen är svensken mycket ofta rikt begåfvad såsom tänkare, och nästan alltid äro hans vyer större än danskens. Se blott dessa i Sverige så vanliga stora, höga pannor, -- verkliga tänkarepannor. Men de representera möjligheten af ett tänkande i stora, rena linier, ej i danskens konstmässigt snirklade spiraler. Huru aftecknar sig ej detta senare tänkande i danskens alltid -- man skulle nästan kunna säga smärtsamt fårade och förvridna drag! Trots sitt utomordentliga skarpsinne hinner dansken i själfva verket sällan fram till epokgörande nya tankar. Den småaktiga kritiken har gått honom för mycket i blodet och förlamar hans andes flykt. I detta fall är svensken lyckligare. Med sin sorglösa fantasi finner han icke så sällan »Lampans ande». Här är det svensken, som är den ljuse Aladdin, dansken den mörke Nureddin". Tror du mig om jag säger att jag har en MFF-nål som är numrerad och har burits av Eric Persson, vilken själv överlämnade nålen till undertecknad. Erik Poulsen vill befria Skåne - P O U L S E N 30 år, en till som skulle träffat på "hövdingen Persson", han ansåg att alla borde läsa på.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?