Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#30:Stämmer, Pia! Jag förstår också att det är vad Koranen försöker uttrycka lite mindre sublimt än Bhagawadgita om de invigdas hemlighet. Jag känner mycket väl till Bhagawadgita efter mina tidigare Indienresor i slutet på 70-talet. En underbar bok! Det var också en av Mahatma Gandis favoritböcker. Han tog knappast krigsskildringen bokstavligt, pacifist som han var och jag är. Problemet med islam och Koranen är att så många outbildade bokstavstroende muslimer tar Koranen just bokstavligt, vilket man ju har sett med attackerna på Jyllandsposten och vår egen rondellhundskonstnär. Men visst finns det liksom inom kristendomen många olika mer toleranta riktningar, men de är tyvärr i minoritet på de flesta ställen. Därför förstår jag inte din sista mening. Det är väl det som är så bra att vi i västvärlden nuförtiden kan "diskutera Jesu ord och vad han har sagt", utan att bli brända på bål?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?