Valt inlägg:
Valen är svåra att hålla reda på för det var ju olika slags val vartannat år ett tag. En tid hade vi treårs mandatperioder. Så minns jag jämviktsriksdagen då Regering och Opposition var jämnstarka och talmannen fick dra lott. Det finns många sorters demokrati...Så slopades första kammaren. ja det var lite rörigt ett tag då jag var ung och radikala människor stormade runt i mitt Umeå---Av stadsfullmäkte blev kommunfullmäktige. Drätselkammaren blev Kommunstyrelsen. Rådhus och Tingshus slogs samman till ett gemensamt Rättssystem. Begreppen Borgmästare o Häradshövding försvann nog på 1970 talet...De finaste gubbarna som förr kallats Ordförande kallades plötsligt Kommunalråd... I Sthlm och Göteborg hade man ett tag egna titlar på gubbarna såsom borgarråd och stadssekreterare.// Jag minns små låga skyltar "Beträd ej gräsmattan - Drätselkammaren". Drätsel betydde ekonomi,hushåll ungefär.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?