Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Under Oktoberkriget 1973 mellan Israel och araberna,så började jag fundera mkt på alternativet till bensin olja. För kriget innebar totalstopp av Suezkanalen för den fylldes av skeppsvrak mm.Jag tror att det var stopp i nästan ett år, så oljetankers till Europa fick gå söder om Afrika vilket tog 2-4 veckor längre tid än förut Svensk oljeransonering beordrades genast. Jag fick bli chef för Umeås Kristidskontor ,vi skulle fördela bensin och olja i samarbete med länsstyrelsen. Men vi fick aldrig ngn oljebrist....så ransoneringen blåstes av. Men jag frågade några ingenjörer som jag delade kontor med! Hur många hästkrafter krävs för att hålla en Volvo 240 i gång i 90 km i timmen.???Tja sa de lärde 20-30 hästkrafter räcker nog, men motorn behöver nog vara på 40-50 hästkrafter, för den ska ju inte pressas till sitt yttersta hela tiden.Den ska gå på optimala varv! Men om bara tar en elmotor i stället då?? ja det är skillnad sa teknikerna efter intern överläggning.Du förstår att en elmotor är så väldigt mkt effektivare än en bensinmotor.Elmotorn behöver bara vara på 30 hästkrafter Bensinmotorn är bara effektiv till ca 35 men elmotorn till över 90 . På dessa svar har jag funderat sedan dess.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?