Valt inlägg:
Radions huvudnyhet i dag tycks vara att det inte råder tillräcklig sekretess inom sjukvården. En patient kan begära att hans journaler ska spärras för obehöriga - men inget landsting kan tekniskt fixa detta. Det är ett brott mot en två år gammal lag.
Jag var på fyra olika sjukhus i Västra Götalandsregionen under förra året.De heter Sahlgrenska, Östra ,Alingsås och Borås.Det ruskiga var att läkarna på de olika sjukhusen kunde inte se hur jag behandlats på de andra sjukhusen. Jag fick ideligen efter en ambulanstransport redogöra för mina lidanden och de behandlingar,undersökningar som andra sjukhus utfört. Alltså inte ens inom samma region/landsting kunde läkarna colla vad som hänt på de andra sjukhusen.
Så i uselt tillstånd fick jag berätta i akuten för sjuksköterskor, medicinstuderande,underläkare, etc det jag varit med om.Flera ggr var jag i yrt o svimfärdigt tillstånd.Gav säkert flera gånger osakliga upplysningar. O vad jag önskade att alla med hjälp av en personcod kunde läsa allt om mig.
Det går att göra en logg på vilka som tittat i min akt. Det får då i efterhand bedömmas om någon obehörig bara varit olagligt nyfiken.Men kunskapsspridning är viktigare för en svårt sjuk person än sekretess.
Denna fråga blev högaktuell då en fackförfeningsman kallad "Blomman" låg intagen för många år sedan. Det visade sig då att flera nyfikna obehöriga gått in i journalerna. För detta fick några stycken dagsböter.. Så skall det gå till. Inte led Blomman av detta och jag kan inte lida av att sjukvårdsfolket vet o därmed kan sätta in rätt åtgärd snabbt.
Morgonens uppståndelse i Radions P1 är starkt överdriven.Hur tänker du??
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?