Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jennie, mycket information för de som gillar jeans och vem gör inte det. Jag tänkte korrigera en uppgift angående jeansen på "50-70-talet som du anger. 70-talet lämnar jag därhän, däremot 50-60-talets jeans har jag koll på. Få klädesbutiker hade amerikanska originaljeans i början av 50-talet till försäljning. Det som efterfrågades var "Lee" resp. "Levis", varav Lee var den absolut populäraste. Jeansen fick i Sverige sin uppmärksamhet genon Camels cigarettreklam, och James Dean på film. De inhemska jeansen köptes i första hand på postorder av Algots. De kunde även tillhandahålla den bruna varianten som såldes med blixtlås på bakfickorna och superhöga slag, som visade den ljusare insidan. Några supersmala jeans fanns inte att tillgå utan tjejerna hjälptes åt att sy in "braxorna" åt varandra då de satt på. Då de var ensamma, var de utlämnade åt en halvtimmes jobb på golvet för att få på sig stuprören. Att grabbarna skulle haft smala jeans, i dess begynnelse skulle aldrig John Wayne godkänt. Trenchcoats som du nämner, kallade vi för "ghandiskynke", och var helgens ständiga överrock då man skulle gå på en "lördagsrulle". Man kunde t.o.m. stila med en "ankdam" på roten om sällskapet så krävde.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?